REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.8° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
15.8° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

LOVITURĂ de la CCR: Procurorii nu vor mai putea trimite inspectorii ANAF la societăţile comerciale

LOVITURĂ de la CCR: Procurorii nu vor mai putea trimite inspectorii ANAF la societăţile comerciale

Replica API 1 februarie 2019 | 01:02 497

Procurorii nu vor mai putea trimite inspectorii ANAF la societăţile comerciale devenite ţinte ale anchetelor. Curtea Constituţională a României a declarat neconstituţională prevederea potrivit căreia Fiscul se află la cheremul parchetelor. Procesele verbale ale ANAF nu mai constituie mijloace de probă.

Decizia în cauză a fost pronunţată de CCR în urmă cu două zile, marţi, 29 ianuarie 2019, însă importanţa ei a fost prea puţin semnalată, notează luju.ro. Astfel, CCR a declarat neconstituţionale o serie de prevederi din vechiul şi noul Cod de procedura fiscală care dădeau posibilitatea procurorilor să trimită inspectorii ANAF peste societăţile comerciale devenite ţinte ale parchetelor. De asemenea, Curtea Constituţională a spulberat inclusiv articolul care prevedea că procesele verbale ale ANAF constituie mijloace de probă.

Astfel, CCR a constatat neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 233/1 alin. (2) şi alin. (3) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală şi ale art. 350 alin. (1) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscală.

Iată ce prevăd articolele care au picat la CCR:

“Art. 233/1 din OG 92/2003 – Colaborarea cu organele de urmarire penala

(1) In situatia in care sunt date sau indicii temeinice cu privire la pregatirea sau savarsirea unor infractiuni ce vizeaza bunuri prevazute la art. 135 alin. (4) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ce intra in sfera de aplicare a accizei, organele de urmarire penala pot efectua activitati de constatare, cercetare si conservare de probe.

(2) In situatia prevazuta la alin. (1) organele de urmarire penala solicita de indata organelor cu atributii de control din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectuarea de verificari fiscale conform obiectivelor stabilite.

(3) La solicitarea organelor de urmarire penala, cand exista pericol de disparitie a unor mijloace de proba sau de schimbare a unei situatii de fapt si este necesara lamurirea urgenta a unor fapte sau imprejurari ale cauzei, personalul desemnat din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectueaza verificari fiscale".

“Art 350 din Legea 207/2015 – Colaborarea cu organele de urmarire penala

(1) La solicitarea organelor de urmarire penala, cand exista pericol de disparitie a unor mijloace de proba sau de schimbare a unei situatii de fapt si este necesara lamurirea urgenta a unor fapte sau imprejurari ale cauzei, personalul desemnat din cadrul A.N.A.F. efectueaza controale fiscale".

Asadar, articolele de mai sus au fost declarate neconstitutionale in integralitatea lor. Ce inseamna insa decizia Curtii? Practic, Binomul PICCJ-ANAF a ramas fara unul dintre instrumentele de baza folosite pentru presiuni asupra firmelor sau chiar pentru executarea societatilor comerciale. Caci, asa cum se stie, in cadrul operatiunilor de lichidare a firmelor intrate pe lista neagra, procurorii trimiteau echipele ANAF in controale, cu scopul de a intimida tintele - astfel incat acestea sa cedeze - si pentru a gasi probe pe care sa le utilizeze apoi in dosarele penale.

Prin aceeasi decizie, CCR a constatat neconstitutionalitatea altui pasaj din aceleasi articole. Este vorba despre sintagma "care constituie mijloace de proba" din cuprinsul art.233/1 alin.(5) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 cu referire la alin.(2) si (3) din acelasi articol si aceeasi formula, "care constituie mijloace de proba", regasita in cuprinsul art.350 alin.(3) din Legea nr.207/2015 cu referire la alin.(1) din acelasi articol.

Aici, lucurile sunt cat se poate de evidente. Din momentul de fata, procesele verbale ale ANAF, folosite de procurori in dosarele deschise impotriva societatilor comerciale, nu vor mai constitui mijloace de proba.

Iata ce prevad articolele 233/1 alin. (5) din OG 92/2003 si art. 350 alin. (3) din Legea 207/2015 ale caror sintagme au fost declarate neconstitutionale de CCR:

“Art. 233/1 din OG 92/2003 – Colaborarea cu organele de urmarire penala

(1) In situatia in care sunt date sau indicii temeinice cu privire la pregatirea sau savarsirea unor infractiuni ce vizeaza bunuri prevazute la art. 135 alin. (4) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ce intra in sfera de aplicare a accizei, organele de urmarire penala pot efectua activitati de constatare, cercetare si conservare de probe.

(2) In situatia prevazuta la alin. (1) organele de urmarire penala solicita de indata organelor cu atributii de control din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectuarea de verificari fiscale conform obiectivelor stabilite.

(3) La solicitarea organelor de urmarire penala, cand exista pericol de disparitie a unor mijloace de proba sau de schimbare a unei situatii de fapt si este necesara lamurirea urgenta a unor fapte sau imprejurari ale cauzei, personalul desemnat din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectueaza verificari fiscale.

(4) In cazuri temeinic justificate, dupa inceperea urmaririi penale, cu avizul procurorului, poate fi solicitata Agentiei Nationale de Administrare Fiscala efectuarea de verificari fiscale, conform obiectivelor stabilite.

(5) Rezultatul verificarilor prevazute la alin. (2)-(4) se consemneaza in procese-verbale, care constituie mijloace de proba. Procesele-verbale nu constituie titlu de creanta fiscala in intelesul art. 110”.

“Art 350 din Legea 207/2015 – Colaborarea cu organele de urmarire penala:

(1) La solicitarea organelor de urmarire penala, cand exista pericol de disparitie a unor mijloace de proba sau de schimbare a unei situatii de fapt si este necesara lamurirea urgenta a unor fapte sau imprejurari ale cauzei, personalul desemnat din cadrul A.N.A.F. efectueaza controale fiscale.

(2) In cazuri temeinic justificate, dupa inceperea urmaririi penale, cu avizul procurorului, poate fi solicitata A.N.A.F. efectuarea de controale fiscale, conform obiectivelor stabilite.

(3) Rezultatul controalelor prevazute la alin. (1) si (2) se consemneaza in procese-verbale, care constituie mijloace de proba. Procesele-verbale nu constituie titlu de creanta fiscala in sensul prezentului cod”.

Redam comunicatul Curtii Constitutionale:

“In ziua de 29 ianuarie 2019, Plenul Curtii Constitutionale, investit in temeiul art.146 lit.d) din Constitutia Romaniei, al art.11 alin.(1) lit.d) si al art.29 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a luat in dezbatere (…) exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.233/1 din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala si ale art.350 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a decis:

1. Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca dispozitiile art.233/1 alin.(2) si alin.(3) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 si ale art.350 alin.(1) din Legea nr.207/2015 sunt neconstitutionale.

2. Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca sintagma 'care constituie mijloace de proba' din cuprinsul art.233/1 alin.(5) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 cu referire la alin.(2) si (3) din acelasi articol este neconstitutionala.

3. Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca sintagma 'care constituie mijloace de proba' din cuprinsul art.350 alin.(3) din Legea nr.207/2015 cu referire la alin.(1) din acelasi articol este neconstitutionala.

4. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.233/1 alin.(1) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003.

5. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.233/1 alin.(4) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 si ale art.350 alin.(2) din Legea nr.207/2015.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv Tribunalul Bucuresti - Sectia I penala”.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Mai votati penali psd ca acest condamnat penal DRACnea care pentru a-si scapa pielea si averea furata tarii, averea noastra a tuturor, penalul da foc la tara si toti banii ii baga in buzunarele SPECIALILOR cu pensii cat patru milioane de romani numai sa-i croiasca tudorel sluga si CCR sluga O lege pe masura lui si sa-l scape.. Asta-i PSD-ul actual si, mai votati PSD macar sa stim ca ne-a luat drkul pe toti!
5
0
CCR a ramas stalpul de baza al democtatiei Romanesti si a rezistat securistilor chiat si atunci cand prin ticluirea de probe si abuz a arestat pe Toni Grebla
1
4
Slugile lu DRACnea , CCR si MJ Toader, fac jocurile HOTILOR dar vor plati si ei cu varf si indesat..Sa tina minte slugile psd-ului, mamaliga explodeaza! Nici Ceausescu nu a crezut....
6
1
Eu fac taxi cu cazanu meu in centrul Cernavodei sau la comanda telefonica,ma doare undeva de fisc! am sifonat si colegi de pe centru!
8
2
Pai si cu inpectorii Antifrauda din C-ta ce facem, ca majoritatea sunt makiy care solicita spaga! Lasa sa-si faca treaba, ca ne dau si noua!
7
3

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108