REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.7° Constanța Sâm., 27 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6712
11.7° Constanța Sâmbătă, 27 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6712
 

NEREGULI descoperite de Curtea de Conturi în localitățile din județ

NEREGULI descoperite de Curtea de Conturi în localitățile din județ

Replica API 12 februarie 2020 | 00:00 850

La nivelul județului Constanța, Curtea de Conturi a constatat mai multe nereguli și abateri. Acestea au fost scoase în evidență de un raport publicat recent ce a fost întocmit după controalele ce au avut loc anul trecut și care vizează activitatea financiară a unităților administrative teritoriale din județ. Rezultatele nu sunt foarte bune, fiind constatate mai multe nereguli.

Din anul 2018 și până la data auditului, la mai multe unități administrativ teritoriale din județul Constanța au fost constatate nereguli. Astfel, unitățile vizate au fost: Techirghiol, Negru Vodă, Topraisar, Peștera și Nicolae Bălcescu.

În orașul Techirgiol, în perioada acțiunii de audit, și anume 17.10.2019-26.11.2019, au fost constatate nereguli legate de evaluarea modului de fundamentare a veniturilor înscrise în bugetele locale și analiza cauzelor care au dus la nerealizarea veniturilor proprii. Astfel, acestea au fost: deficiențe în administrarea impozitelor și taxelor locale, neimplementarea unui control intern adecvat, a inexistenței unor proceduri privind sistemul de control intern, au condus la nerealizarea veniturilor programate; în etapa de fundamentare a proiectului de buget nu au fost analizate și dezbătute în consiliul local punctele slabe ale activității de colectare a impozitelor și taxelor locale; ROF-ul serviciului financiar economic (SFE) nu cuprinde atribuțiile compartimentului de executare silită, care are 2 angajați; insuficienta detaliere a atribuțiilor specifice în ROF și fișele de post; personalul cu atribuțiuni de administrare a veniturilor nu a participat la cursuri de perfecționare profesională pe domenii specific - a fost un singur participant în anul 2018, (șeful de serviciu), la un curs de 3 zile; lipsa procedurilor privind stabilirea, urmărirea și colectarea creanțelor locale și deficiențele în exercitarea controalelor interne, au dus la apariția unor erori privind scăderea din evidența fiscală și contabilă, pe baza de borderouri de scădere, a unor venituri proprii; neintegrarea aplicațiilor informatice utilizate pentru evidența fiscală și evidența contabilă care să permită compatibilitatea datelor din programul de buget și evidență contabilă, cu datele din evidența fiscală. Recomandările Camerei de Conturi au fost: emiterea și aprobarea unor proceduri privind sistemul de control intern, care să conducă la realizarea veniturilor programate; în etapa de fundamentare a proiectului de buget să se analizeze și să se dezbată în consiliul local, punctele slabe ale activității de colectare a impozitelor și taxelor locale și să se procedeze la analiza activității compartimentului de colectare a impozitelor și taxelor locale; asigurarea cadrului organizatoric adecvat desfășurării activității de administrare a impozitelor și taxelor locale; analiza posibilității ca în cadrul compartimentelor existente în cadrul serviciului financiar- economic, să fie desemnate persoane cu atribuții privind activitatea specifică de previzionare, urmărire şi realizare a veniturilor proprii, în concordanță cu planificarea cheltuielilor; în ședințele ordinare sau extraordinare ale consiliului local, să fie introduse pe ordinea de zi, de către consilieri, a unor analize sau dezbateri privind activitatea de previzionare şi realizare a veniturilor proprii şi de planificare a cheltuielilor în raport cu veniturile estimate; actualizarea ROF și a fișei postului pentru șeful de serviciu, astfel încât acestea să cuprindă și atribuții privind participarea la fundamentarea și proiectarea bugetului - partea de venituri; întocmirea de programe de inspecție fiscală și desfășurarea de activități conform acestora; asigurarea integrării datelor între compartimentele implicate în gestionarea datelor referitoare la stabilirea, încasarea și evidența impozitelor și taxelor locale, respectiv Serviciul Economico Financiar, Serviciul Cadastru, Registru Agricol și Biroul Urbanism și Amenajarea Teritoriului.

În ceea ce privește localitatea Negru Vodă, în perioada auditului 11.03.2019 - 25.04.2019, au fost constatate: neînregistrarea în evidența financiar-contabilă a creanțelor de încasat de la beneficiarii contractelor de vânzare-cumpărare apartamente cu plata în rate, în valoare de 129.477 lei ; entitatea nu a procedat la efectuarea inventarierii, analizării creanțelor bugetare precum și înregistrării acestora în conturile aferente din evidența contabilă, în sumă estimativă de 2.532.132 lei, reprezentând rămășiță din impozite și taxe neîncasate de la contribuabilii persoane fizice și juridice, aferente perioadei 2012-prezent, denaturându-se astfel valoarea soldului inițial și final al contului „Creanţe ale bugetului local" la finele exercițiilor bugetare 2016, 2017, respectiv 2018; nestabilirea, neurmărirea și neîncasarea impozitului pe teren în sumă de 8.483 lei pentru terenul proprietate deținut de Liceul Teoretic Negru Vodă și dat în arendă unor terți; nestabilirea, neurmărirea și neîncasarea impozitului pe clădiri în sumă de 3.720 lei pentru construcțiile noi ale căror autorizații de construire au expirat, dar care nu au fost recepționate și declarate în vederea impozitării; neconstituirea, neînregistrarea și nevirarea fondului de handicap la bugetul de stat în sumă de 130.118 lei. S-a mai constatat că în perioada iulie 2017 până în prezent, la nivelul UATO Negru Vodă au fost acordate majorări ale salariului de bază cu nerespectarea prevederilor Legii nr. 153/2017, în sumă estimativă de 154.761 lei, unor angajați ce au fost nominalizați în cadrul echipelor de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene, veniturile angajaților respectivi ajungând peste nivelul indemnizației viceprimarului, aceasta fiind limita maximă până la care se puteau acorda drepturi salariale angajaților entității. În perioada iunie 2018 – martie 2019 a fost acordată nelegal suma de 10.461 lei persoanelor din cadrul entității care ocupă funcții de demnitate publică pentru activitatea desfășurată pe perioada implementării unor proiecte finanțate din fonduri europene, într-un procent mai mare cu 5% decât prevedea legislația aplicabilă. La nivelul Liceului Teoretic Negru Vodă din subordinea UATO Negru Vodă nu a fost efectuată în ultimii 3 ani fiscali anteriori reevaluarea tuturor activelor fixe corporale, respectiv a unei suprafeței de 30 de hectare teren arabil.

Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate au fost: a fost înregistrată în contabilitate contravaloarea ratelor și dobânzilor aferente apartamentelor rămase de încasat până la finalizarea contractelor de vânzare-cumpărare; a fost înregistrată în contabilitate suma de 2.532.131,99 lei, reprezentând rămășiță impozite și taxe din anii precedenți; s-au luat unele măsuri în sensul stabilirii debitului și a accesoriilor aferente datorate de către contribuabilul Liceul Teoretic Negru Voda pentru terenurile deținute în proprietate și transmise în folosință unor terți; entitatea a procedat la stabilirea debitelor din impozit pe clădire și a accesoriilor aferente, datorate de către contribuabilii proprietari de construcții noi; persoanele din cadrul entității care ocupă funcții de demnitate publică și cărora le-au fost acordate majorările indemnizațiilor într-un procent mai mare decât era prevăzut în HG nr 325/10.05.2018, au procedat la restituirea la casieria entității a sumelor primite nelegal.

În localitatea Topraisar, în perioada auditului, 01.08.2019-06.09.2019 au fost constate: neconcordanțe în valoare de 6.024.457 lei între evidența contabilă și evidența tehnico-operativă a bunurilor din domeniul public și privat al comunei; nu era organizată contabilitatea analitică a clienților în cazul furnizării de apă/canal și al închirierii de suprafețe de pășune; echipamente de iluminat ornamental – festiv achiziționate și înregistrate eronat direct pe cheltuieli, acestea fiind materiale de natura obiectelor de inventor; neînregistrarea de creanțe fiscale și nefiscale restante, în valoare de 2.302.859 lei; la Liceul Tehnologic Topraisar s-a constatat neînregistrarea în evidența contabilă a bunurilor de natura activelor primite în administrare, în valoare de 4.703.543 lei; neurmărirea de venituri fiscale cuvenite bugetului local în valoare de 4.808 lei din impozit pe clădiri și impozit pe teren datorate de persoane fizice și juridice pentru imobilele nou construite; neurmărirea veniturilor nefiscale cuvenite bugetului locale din taxa de habitat, în sumă estimată de 5.811 lei; neurmărirea veniturilor din furnizarea serviciului public de apă și canalizare, în sumă estimată de 52.540 lei. Nu au fost luate măsuri pentru actualizarea Inventarului bunurilor din domeniul public al Comunei Topraisar. Plăți nelegale de 34.085 lei efectuate în cadrul contractului de amenajare pistă de cicliști și trotuare în localitatea Topraisar: 8.479 lei reprezintă cheltuieli cu 122 stâlpi de plastic negăsiți în investiție (170 buc neincluși în investiție - 48 buc lăsați în custodie la constructor); 1.094 lei reprezintă cheltuieli cu manopera pentru 170 stâlpi de plastic plătiți ca fiind montați și neidentificați pe teren; 24.118 lei reprezintă cheltuieli cu pavele nemontate pentru 400 mp; 394 lei reprezintă daune interese pentru plata în avans a 2000 m borduri și 1600 mp pavele, plătite în luna septembrie și puse în operă în lunile octombrie și decembrie 2018.

Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate: primarul a emis dispoziții în vederea actualizării valorii bunurilor proprietate publică și privată a comunei Topraisar; s-au actualizat Inventarul domeniului public al Comunei Topraisar și Inventarul domeniului privat al Comunei Topraisar, precedându-se la înregistrarea de diferențe; s-a constituit o comisie de analiză și confruntare a evidenței din registrul agricol cu evidențele fiscale în vederea stabilirii certe a creanțelor fiscale. Au fost înregistrate creanțe restante de la 31.08.2019 în sumă totală de 2.302.859 lei, în contul de creanțe ale bugetului local, în analitic pe surse de venit; au fost emise dispoziții de constituire a unei comisii de analiză a cazurilor în care, titularii de construcții noi în baza autorizațiilor emise de Primărie, au recepționat construcțiile și nu le-au declarat în vederea impunerii, precum și pentru verificarea stadiilor fizice a construcțiilor cu autorizație expirată și fără proces verbal de recepție; au fost identificate cazurile de nedepunere a declarației de impunere și s-au notificat contribuabilii; s-a emis dispoziție de inventariere a tuturor persoanelor beneficiare de serviciul public de salubrizare; s-a inventariat populația din satul Biruința și a fost stabilit numărul de persoane care beneficiază de serviciul public de salubrizare; au fost efectuate lucrări de reevaluare a bunurilor din domeniul public care erau înregistrate cu valori foarte mici. Au început lucrările de cadastrare, intabulare și înscriere la cartea funciară a imobilului Piața Agroalimentară; au fost luate angajamente de plată de la 28 salariați în vederea recuperării prejudiciului reprezentând drepturi de natură salarială acordate nelegal; a început inventarierea persoanelor care beneficiază de serviciul public de salubrizare, din toate localitățile comunei Topraisar.

Auditul în localitatea Petera a fost făcut în perioada 01.08.2019-06.09.2019. Constatările privesc următoarele: situațiile financiare întocmite la 31.12.2018 nu au respectat în totalitate cadrul legal de raportare, entitatea raportând în mod eronat obligații de plată restante cu scadență sub 90 de zile, în sumă de 178.935 lei, ca fiind arierate; stabilirea de venituri fiscale reprezentând taxă pe clădiri prin utilizarea unei baze de calcul eronate sau acordarea de facilități prin aplicarea unei cote reduse la valoarea clădirii a condus la nerealizarea de venituri în sumă de 4.316 lei; nerespectarea prevederilor legale privind gestionarea bunurilor aparținând domeniului public și privat al UATC Peștera prin faptul că entitatea nu a dat în administrare către unitatea de învățământ clădirile în care aceasta își desfășoară activitatea. Astfel, măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate sunt: au fost efectuate în programul informatic de impozite și taxele corecțiile care se impuneau, au fost efectuate recalculări, astfel încât au fost întregite debitele legal datorate de contribuabili; prin hotărâre de consiliu local, autoritatea deliberativă a aprobat darea în administrare a unor bunuri imobile din domeniul public al UATC Peștera, Școlii Gimnaziale nr. 1 Peștera, județul Constanța, construcții în care aceasta funcționează și în care își desfășoară activitatea educațională.

În localitatea Nicolae Bălcescu, auditul a fost făcut în perioada 01.10.2019 - 08.11.2019. Constatările făcute au fost: neînregistrarea în evidența contabilă a bunurilor din domeniul public al UATC Nicolae Bălcescu date în administrare Liceului I.C. Brătianu - terenuri și construcții în valoare totală de 4.164.881; neînregistrarea în contul „Active în curs de execuție” a obiectivului de investiții nefinalizat „Înființare sistem de canalizare menajeră și stație de epurare în localitatea Nicolae Bălcescu și satul Dorobanțu”; studiul de fezabilitate „Înființare rețea distribuție gaze naturale Nicolae Bălcescu”, în valoare de 171.836 lei a fost înregistrat eronat direct pe cheltuieli; bunuri materiale (1.958 kg piatră) primite de entitate cu titlul de sponsorizare nu au fost înregistrate în evidența contabilă; neconcordanță de 16.107.131,5 lei între valoarea de 2.373.644,71 lei a creanțelor din taxe și impozite locale evidențiate în contabilitate la 31.12.2018 și valoarea de 18.480.776,2 lei a rămășitelor de încasat înregistrate la aceeași dată în evidența tehnico-operativă. Au fost scăzute din evidența tehnico-operativă debite în sumă de 725.125 lei fără o analiză privind aplicarea procedurii de urmărire conform legislației în vigoare; organizarea și conducerea contabilității la nivelul Liceului I.C. Brătianu cu nerespectarea tuturor prevederilor legale aplicabile: bunurile din domeniul public al UATC Nicolae Bălcescu primite în administrare nu au fost reflectate în conturi în afara bilanțului; neînregistrarea în evidența contabilă a unui teren arabil extravilan aflat în proprietatea liceului; neînregistrarea în evidența contabilă și nereflectarea în situațiile financiare încheiate la data de 31.12.2018 a contractelor de sponsorizare și a contractelor de vânzare-cumpărare producție agricolă; neorganizarea controlului financiar preventiv propriu la nivelul Liceului „I.C. Brătianu” din comuna Nicolae Bălcescu; Liceul „I.C. Brătianu” nu a declarat la compartimentul de impozite și taxe din cadrul UATC Nicolae Bălcescu, în vederea impunerii, terenul arabil extravilan aflat în proprietatea sa folosit pentru activități economice; efectuarea în mod necorespunzător a inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii: s-a constatat că, deși în urma inventarierii patrimoniului la 31.12.2018, comisiile au constatat diferențe nete de 13.320 lei între evidența scriptică și situația faptică, diferențe (plusuri și minusuri) pe care le-au consemnat în fișele de inventariere, în Procesul Verbal cuprinzând rezultatele inventarierii acestea nu au fost menționate și nici măsurile luate/ce vor fi luate pentru reglarea evidenței contabile. Totodată, s-a constatat că nu au fost inventariate investițiile în curs; în ce privește extinderea și dotarea căminelor culturale din localitățile Nicolae Bălcescu și Dorobanțu, s-a constatat achiziția unor lucrări în valoare de 36.181 lei neprevăzute în proiecte, generatoare de cheltuieli suplimentare, care nu fac obiectul niciunui capitol de cheltuieli din Devizului General și care conduc la majorarea valorii obiectivelor față de valoarea aprobată prin Documentația tehnică și Devizul general; cheltuieli ineficiente de 168.785 lei efectuate cu servicii de consultanță în materia administrării impozitelor, taxelor și a altor venituri datorate bugetului local al comunei Nicolae Bălcescu.

Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate, au fost: în cazul înregistrărilor contabile eronate, entitatea a operat corecțiile necesare, întocmind note contabile; în ce privește neconcordanța dintre valoarea contabilă și cea din evidența tehnico-operativă a creanțelor din impozite și taxe locale, s-a procedat la analizarea situației și la înregistrarea în contabilitate a diferențelor rezultate; în ce privește sistemul de control intern managerial, în timpul auditului au fost luate măsuri de remediere, în sensul actualizării/realizării procedurilor operaționale; s-a procedat la calcularea taxei pe teren datorată de unele persoane juridice și la transmiterea de înștiințări de plată către acestea; pentru terenul arabil extravilan deținut de Liceul „I.C. Brătianu” folosit pentru desfășurarea de activități economice s-a calculat impozit pe teren în sumă de 1.614 lei inclusiv accesorii și s-a emis înștiințare de plată; s-au emis decizii pentru reținerea garanțiilor gestionare și s-au întocmit contracte de garanții materiale pentru persoanele cu atribuții de gestionari (5 salariați cărora le-au fost aduse la cunoștință aceste decizii) pentru o valoare totală a garanției de 26.447 le; a fost notificat operatorul economic cu privire la serviciile de dirigenție de șantier în sumă de 13.756 lei plătite nejustificat de entitatea verificată. S-a semnat un angajament de plată în vederea recuperării debitului; au fost transmise notificări către executanții lucrărilor de investiții în vederea constituirii de către aceștia a garanției de bună execuție. S-a recuperat suma de 659 lei reprezentând dobânzi și penalități de întârziere calculate pentru plățile în avans efectuate contrar prevederilor legale.

Diana BERECHET

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
La Topraisar nu are secretar de 6 ani de zile si nu se sesizeaza nimeni. Toti sunt in cardasie...
5
0
Desi toate jegurile din primarii fura ca-n codru, stiti ce se intampla dupa audit ? NIMIC Se traseaza masuri de remediere a neregulilor constatate si toata lumea e fericita. Ti-ai drak de nenorociti, nu va mai satura dumnezeu sa va imbuibati din banul public
0
0
La Medgidia e jale inclusiv auditorii sunt in cardasie cu vrabie.
0
0
la buletine la techirghiol tutele intrate pe spagi
0
0
La Cumpana, dupa controalele Curtii de Conturi, ce s-a facut??? Primarita fura si acum...
2
0
La Tuzla cand se fac controale intreb pentru un prieten
4
0
Primarul Iulian Soceanu nu plateste concesiune pe terenul pe care il ocupa el personal, plateste pe 400 mp si ocupa 1000 mp
3
0

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108