REPLICA ONLINE CONSTANTA

14.2° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
14.2° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Prefectul Bola a intrat în posesia rezultatelor navei Flaminia

Prefectul Bola a intrat în posesia rezultatelor navei Flaminia

Replica API 23 aprilie 2013 | 00:00 267

Instituţiile statului român urmează să delibereze

Instituţiile statului român urmează să delibereze

După zile întregi de aşteptări, nervi întinşi la maximum şi presiuni asupra instituţilor din subordinea Guvernului României, rezultatele analizelor de laborator în cazul încărcăturii de pe nava Flaminia au ajuns, luni, 22 aprilie 2013, pe masa Instituţiei Prefectului. Însă, verdictul de intrare a navei germană în Dana 38, din Portul Constanţa, pentru descărcarea deşeurilor aflate la bord, se va da în maxim 3-4 zile. Reprezentantul Guvernului Ponta în teritoriu, Eugen Bola, susţine că documentele în cauză vor ajunge la Garda Naţională de Mediu, apoi la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, instituţii autorizate să decidă soarta navei.

"În această dimineaţă (luni, 22 aprilie -n.r.) am primit ultimele buletine de analiză pe care le vom transmite celor de la Garda Naţională de Mediu şi la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului. Nava este încă în radă. În maxim trei zile aşteptăm răspunsul de la Garda de Mediu şi de la Agenţia pentru Protecţia Mediului. Cei de la Protecţia Mediului au fost cei care au avizat- semnat acea notificare, acea convenţie dintre Autoritatea de Mediu din Germania şi Autoritatea de Mediu din România. Este normal ca ei să ne spună dacă încărcătura de la bordul navei Flaminia reprezintă sau nu un pericol", a declarat, pentru "Replica", prefectul Eugen Bola. Din punct de vedere legal, compartimentele de mediu şi supravegherea stării de sănătate se subordonează Institutului Naţional de Sănătate Publică din Bucureşti, instituţie publică, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Sănătăţii. Astfel, dr. Adriana Pistol, directorul general al INSP, va avea şi ea misiunea dificilă de a se pronunţa în cazul deşeurilor aflate la bordul navei Flaminia. Între timp, reprezentanţii Şantierului Daewoo Mangalia Heavy Industries, la solicitarea cotidianului "Replica", au transmis pe 16 aprilie a.c. faptul că: "trebuie făcută o distincţie între două chestiuni fundamental diferite, respectiv intrarea navei în portul Constanţa şi operaţiunile de transfer ale deşeurilor": "În acest context şi prin prisma delimitării responsabilităţilor contractuale ale Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. faţă de cele ale clientului său şi reprezentanţilor acestuia, inclusiv agentul navei MSC Flaminia, societatea noastră poartă corespondenţa de peste cinci luni cu entităţile publice stabilite prin HG 788/2007, cu atribuţiuni privind controlul şi supravegherea transferului de deşeuri, ulterior acordului instituţiilor de mediu corespunzatoare din Germania şi România". Cât despre adresa semnată de directorul Gemal Memetcea, în scopul de a grăbi autorităţile să faciliteze accesul navei în Portul Constanţa, Andrei Mihai, HRM & GA division director Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A.Daewoo Mangalia, ne-a făcut următoarele precizări: "Având în vedere că acţiunile de control şi prelevare probe s-au realizat cu mai bine de două săptămâni în urmă, având în vedere informarea agentului navei, Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. a solicitat în data de 11.04.2013 entităţilor publice incidente exprimarea obiecţiilor, în cazul în care acestea ar exista, privind începerea operaţiunilor ce fac obiectul responsabilităţilor noastre contractuale, desigur operaţiuni ce trebuie să fie precedate de intrarea navei în port. Obţinerea permisiunii de intrare a navei în Portul Constanţa este în sarcina clientului nostru, fiind o acţiune administrată de acesta, prin agentul său ales. Prin adresa societăţii nr. 544/11.04.2013 către DSP Constanţa, s-a comunicat poziţia companiei noastre exact în spiritul celor mai sus expuse. De altfel , nu există vreo condiţionare a permisiunii de intrare în port a navei de "buletinul Gărzii de Mediu privind rezultatele analizelor de laborator", Garda de Mediu fiind entitate publică care în baza HG 788/2007 are responsabilităţi privind controlul şi supravegherea transferului de deşeuri, nicidecum a intrării în Port a navei". Cât despre valoarea contractului de reparaţii şi construcţii părţi corp ale navei MSC Flaminia, reprezentanţii Şantierului Daewoo spun că "nu este o informaţie publică". Reamintim faptul că trei ţări au refuzat nava Flaminia să o primească în porturile lor. Statul român ar avea de încasat pentru reparaţia navei Flaminia 30 de milioane de dolari, conform prefectului Eugen Bola (în fapt, banii i-ar încasa Şantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries, iar de aici o parte ar rămâne românilor, iar o alta, probabil mai consistentă, coreenilor, acţionari majoritari ai DMHI). În containerele de la bordul navei Flaminia se pare că erau transportate mai multe substanţe chimice toxice, în condiţii de siguranţă, potrivit prevederilor UE. Din cauza incendiului din 14 iulie 2012, containerele au fost distruse, iar substanţele s-au amestecat. În prezent, la bordul navei s-ar afla 8.000 tone de deşeuri metalice şi 1.000 de tone de şlam. Dacă nava va reuşi în zilele următoare să se debaraseze de încărcătură în Portul Constanţa, ea va ajunge apoi în Şantierul Daewoo Heavy Industries Mangalia, pentru reparaţii.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108