REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.4° Constanța Dum., 19 Mai 2024
Anul XX Nr. 6734
15.4° Constanța Duminică, 19 Mai 2024 Anul XX Nr. 6734
 

Va INTRA România în SCHENGEN pe mâna PORTULUI Constanța?!

Va INTRA România în SCHENGEN pe mâna PORTULUI Constanța?!

Replica API 6 februarie 2021 | 14:43 7449

Privatizarea companiilor de stat este un subiect amplu dezbătut în ultimele zile, după ce premierul Florin Cîțu a anunţat că a fost aprobat un proiect care abrogă legea ce interzicea vânzarea activelor companiilor de stat din România, cum ar fi Portul Constanța. Imediat după declarațiile oficialului, au bubuit rețele de socializare, adversarii politici, în special cei de la PSD, exprimându-și indignarea față de poziția premierului, acțiune pe care o consideră criminală. Operatorii economici care activează în port au primit cu brațele deschise vestea, considerând că este nevoie de investiții care să conducă la dezvoltarea companiei. Dar cine are interes să se vândă Portul Constanța? Cine și-a manifestat, de-a lungul timpului, intenția de a-l cumpăra? Sunt întrebări care își găsesc răspunsul, ținând cont de antecedentele din trecut, atunci când olandezii urlau că vor să cumpere portul.

Recent, a fost aprobat un proiect de lege care a stârnit zeci de controverse. Este vorba de proiectul care abrogă legea aprobată în Parlamentul României ce vizează dreptul companiilor de stat să acceseze fonduri din sectorul privat. Dacă va trece de Parlament, companiile de stat ar putea să treacă sub control privat. Un lucru bun, spun unii, în special operatorii, criminal spun alții, în speță adversarii politici.

Daniel Zamfir: Nu excludem o ieșire în stradă alături de oameni

Unul dintre cei mai critici dintre critici este senatorul PSD, Daniel Cătălin Zamfir, care vorbește despre o acțiune criminale a Guvernului și care spune că va face tot posibilul, împreună cu colegii săi, pentru a bloca privatizarea. Vor ieși în stradă, dacă este nevoie.

Daniel Cătălin Zamfir

”Sunt inițiator al acestui proiect de lege abrogat de Guvern. Noi am trecut de două ori în Parlament această lege, prima dată a fost atacată la CCR, Guvernul Orban a dat OUG prin care au anulat legea. Am revenit cu ea, a fost promulgată de președinte pentru a doua oară, iar acum prin OUG au anulat-o. Noi ne vom opune prin toate mijloacele necesare, sper din suflet să convingem și alți parlamentari să ni se alăture, măcar cei de la UDMR. Nu excludem o ieșire în stradă alături de oameni. Uitați-vă ce fac țările din jur, care au reglementări clare, participațiuni la strategiile tehnice, Franța, Germania. Germania protejează inclusiv companiile private, ca să nu cadă pradă unor speculatori care pot cumpăra ieftin acțiunile. Tu, statul român, ești în momentul acesta, singurul din Europa care faci lucrul ăsta. Păi tu nu vinzi perla coroanei Hidroelectrica, Portul Constanța, acum când piețele sunt jos. În pandemie a fost de departe protejat sistemul bancar și au fost îngropate companiile românești. Companiile românești nu au fost susținute de amânare plății ratelor, de anulare obligațiilor către stat. Amânarea plății ratelor vine la pachet cu creșterea dobânzii”, a declarat, pentru Replica, Daniel Cătălin Zamfir.

Este o acțiune criminală

Acesta consideră că nu era momentul luării acestei decizii, având în vedere că, din punct de vedere economic, România trece printr-o perioadă grea. ” Să listezi cele mai mari companii pe care le are țara asta, domeniul strategic, în perioadă de criză, este acțiune criminală. Nu o dată Cîțu și guvernul Orban au demonstrat că sunt împotriva intereselor naționale.”, a mai spus senatorul. Acesta este de părere că agenții economici care activează în Portul Constanța vor avea de suferit. ”Ar putea fi afectați atâta timp cât managementul și acționariatul acestei companii uriașe este în altă parte și nu mai este la Statul Român. Statul Român trebuie să dețină controlul pentru a putea echilibra piața. Nu putem lăsa în mâna altor companii acest lucru, statul este obligat să păstreze controlul asupra acestor companii. Statul nu are nimic de câștigat, ba chiar are de pierdut. Al doilea mare port din Europa, Portul Constanța este un punct extrem de important. Nici nu vreau să mă gândesc ce consecințe negative ar avea dacă Portul Constanța se va vinde. Cel care vine și preia nu o să mai urmărească interesele statului român, ci pe ale ei.”, a mai precizat parlamentarul.

Ce spun parlamentarii constănțeni cu privire la privatizarea Portului Constanța

Parlamentarul PNL Mircea Banias, membru în Comisia Transporturi, spune că proiectul încă nu a ajuns pe masa colegilor săi din comisie însă, a ținut să precizeze că nimeni nu va fura portul, statul rămânând acționar majoritar.

Mircea Banias

”În principiu, capitalizarea este un lucru bun, cu condiția ca statul să rămână acționar majoritar. Portul nu se vinde, PSD e un pic ipocrit, listarea la bursă nu înseamnă vânzarea, vorbim despre listarea unui pachet minoritar. Aștept să văd proiectul”, spune Banias.

La rândul său, Marian Crușoveanu, tot deputat PNL, și el în Comisia Transporturi, spune că PSD încearcă să dezinformeze sau nu este suficient de informat. ”Din discuțiile avute cu cei direcți implicați, Portul Constanța nu se află pe lista companiilor care ar urma să fie listate. Este imposibil, din punct de vedere tehnic nu se poate privatiza. El este o societatea comercială și este și autoritate a statului-companie națională. Pentru a putea lista la bursă trebuie să faci separarea între cele două două. Cei din PSD ori dezinformează ori nu sunt suficient de bine informați”, spune Crușoveanu.

Marian Crușoveanu

Operatorii din port sunt de acord cu privatizarea!

”Cred că ar fi un lucru bun dacă s-ar privatiza. Dacă asta înseamnă dezvoltarea portului, sunt de acord. Dacă ne uităm la unitățile de stat care au fost... doar au fost căpușate de tot felul de interese. Dacă ar veni un privat serios, nu o firmă cu o căsuță poștală, se va dezvolta. Noi ne plătim lunar taxele, n-am văzut nicio dezvoltare, infrastructura lasă de dorit, nu știu unde se duc banii. Interesul unui privat nu este să mărească taxele. El face bani din tranzit. Atâta timp câta agenții economici mici câștigă bani, și Administrația Portului câștigă bani. Ca administrație, trebuie să creeze facilități în port ca să poți să aduci venit”, a declarat, pentru Replica, unul dintre operatorii portuari.

Specialist în nave și domenii portuare: Listarea la bursă, un lucru bun

Replica a contactat un expert în probleme portuare, iar acesta ne-a declarat că Portul Constanța nu va putea fi vândut niciodată, bucată cu bucată, însă poate fi listat la bursă cu un pachet minoritar, iar asta este un lucru bun pentru dezvoltarea companiei. ”Depinde ce se înțelege prin privatizare. Privatizarea Portului este praf în ochi aruncat... nu știu cui. Când spui privatizare, te referi la Administrația Portului care administrează bunurile statului, în conformitate cu Legea Apelor și a OUG 202/2002. Nu pot fi vândute la bucată, sunt ale statului. Dacă vorbim de listarea la bursă a unui pachet minoritar, ar putea, teoretic să fie un lucru bun. Atunci când privații, chiar dacă sunt minoritari, sunt implicați într un proiect de genul acest, cum este Portul Constanța, vor fi foarte atenți la componența echipei manageriale de conducere și nu vor permite să fie numite persoane care nu au pregătire sau n-au legătura cu activitate portuară, navală. Aceasta va duce la creșterea eficienței, ceea ce este un lucru de așteptat. Din experiența actuală, Consiliul de Administrație au în componență persoane care n-au legătură cu zona portuară, cu exploatarea de nave. Sunt pentru dezvoltarea portului, partea privată vrea să aibă câștig. Iar câștig ai, dacă funcționează bine compania”, ne-a declarat specialistul în nave și domenii portuare.

Cine și-a manifestat, de-a lungul timpului, intenția de a cumpăra Portul Constanța!

În urmă cu câțiva ani, Olanda, una dintre cele mai influente țări din lume, (n.red. este principala poartă pentru mărfurile non-UE, prin marele port Rotterdam) a avut o atitudine rasistă superioară față de România, dorind să le dăm pe tavă Portul Constanța ca să ne accepte în Schengen. În realitate, aceștia nu doreau ca portul nostru să facă concurență portului Rotterdam, pentru că ajunsese să creeze Rotterdam-ului o concurență aproape letală.

Ca o paranteză, menționăm un lucru care este deja știut: olandezii dețin un control pe Dunărea românească, concernul olandez Damen fiind proprietarul Șantierului Naval Galați.

Frans Timmermans spunea că Dacian Cioloș ar fi dat semnale că Olanda este dispusă să preia Portul Constanța, în schimbul promisiunii intrării României în Schengen

Interesul pe care Olanda îl manifestă în România s-a remarcat în urmă cu mai mulți ani. Încă din 2014, de când era ministru de Externe al Olandei, Frans Timmermans era un avanpost al unui deziderat major al Olandei — să obțină managementul sau controlul asupra portului Constanța. „Premierul Cioloș a dat semnale în Olanda că este dispus să cedeze Portul Constanța, în schimbul promisiunii intrării României în Schengen”, spunea, la acea vreme, ministrul olandez de Externe, Frans Timmermans.

Despre așa zisele discuții dintre fostul prim ministru Cioloș și olandezi vorbește și senatorul Cătălin Zamfir. ”De multă vreme, dacă vă aduceți aminte de ultimele luni din mandatul lui Cioloș, chiar invita Olanda să participe la investiții. De multă vreme unii și alții au pus ochii pe Portul Constanța”, spune Zamfir.

Interes pentru Portul Constanța nu au doar olandezii. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, saluta, la finele anului trecut, iniţiativa SUA de a sprijini construirea unei căi ferate între România şi Polonia. Este vorba despre proiectul Rail-2-Sea care vizează construirea unei linii cu dublă utilizare civilă-militară între Portul Gdansk şi Portul Constanţa.

Cum în politică și în economie nu e nimic întâmplator, așteptăm cu nerăbdare ca România să intre în Schengen și Portul Constanța să se privatizeze... sau nu.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Voi vinde toata tara pana la sfarsitul mandatului apoi voi pleca in patria muma Dutchland
1
2
O fi avut portul profit, dar sigur nu cat ar fi avut daca era privatizat. A, ca sunt multi care stiu ca o freaca angajati la stat si sunt constienti la la privat nu se poate asa, asta e altceva.
3
1
NU! Nare nicio legaruta numai cai verzi pe pereti vad fraierii!
3
0
stie cineva cine ii plateste pe aia de la litoral Tv la care nu s uita nimeni?Mohammad Murad, marele tepar sau Nicu Matei, fostul primar?!
4
0
Niste profitori! Afara cu PNL!
6
7
Pe hotul ala de Banias intrebati-l care este partea lui. El cu asta se ocupa, cum de l-au primit in PNL?!
8
1
Nu va mai faceti probleme degeaba. Romania a incaput exact pe labele cui a dorit poporul cel cu gura mare si va sfarsi ca orice tara anulata de lideri nepatrioti si rau intentionati dar aplaudati si votati. Adio nivel de trai decent,pentru munca decenta. Cine mai crede in ceva pozitiv pentru viitor,e treaba lui de mare visator in van.
9
3
In realitate, acestia nu doreau ca portul nostru sa faca concurenta portului Rotterdam, pentru ca ajunsese sa creeze Rotterdam-ului o concurenta aproape letala. Serios? Voi ati baut gaz ??
12
4
O sa intre in pula, cu makidoni si tigani borati, ciori ordinare. Cacam as pe ei de ordinari.
12
0
ati vrut usr cu pnl luati de aici ...
13
13
senghien si apoi euro...sa dati 2 euro pe paine la salariu de 400 de euro ca asa a zis la tv maica e bine uite si ue si nato ne ajuta maica...ba proasta natie pe aici adevar...cei care i-a dus capu au fugit
11
11
Niste ordinari au distrus tot ..portul trebuia sa fie cel mai profitabil jumatate din constanta trebuia sa lucreze acolo mai mare rusinea....
15
2
Portul a scos an de an profit. Profit din care jumatate iar in alti ani chiar trei sferturi a fost inghitit de bugetul de stat. Cum sa faci investitii serioase cand statul iti ia banii ? Pe de alta parte, portul e suficient cat e. Nici atat cat e nu e exploatat la capacitate. De ce ? Lipsa infrastructurii rutiere, de exemplu. De care nu se face portul vinovat. Iar ca exemplu de privatizare, in port, prin manevre dubioase, Romned - va spune ceva acel 'Ned'?, a devenit proprietar pe 16 dane, fix in portul vechi. Ce se intampla in acele dane ? Nimic. Zero. Daca au 10 nave pe an.
16
2
Pai lingaii aia au comisioane grase de la straini, nu o fac degeaba
10
3
Daca te ai informa de la bbc, Reuters sau alte publicatii celebre care au oameni pt acest subiect, si cum este treaba cu vama in clipa asta, schengen pica, dar nah, nu a facut PSD si basescu la un loc cat a facut idiotu asta de Partza
4
2
CREMENALILORRR!!!
5
4
privatizare ;sunt societati care platesc zeci de bani pe m liniar de cheu ,nu dau nimic la stat cat e de mare portul asta si aduce aproape 0 beneficii comunitatii
7
2
cand vad lingai care sunt dispusi sa faca orice pentru straini, mi se face rau. Hotia si linguseala au distrus tara asta. Alte tari isi protejeaza companiile strategice, noi le dam pe degeaba, fiindca avem slugi, nu oameni cu demnitate in fruntea tarii
18
7
mi se rupe ca le vindeti barem daca le vindeti sa avem si noi un beneficiu senghesi vizele in america barem ce si nato cu astea macar sa ne alegem eilalti cand au privatizat am intrat in u
3
8
astia olandezii zburatori acu e un popor jumate de arabi drogati si bisexuali, niste drogati care se cred impotanti, iau mancat pe glob englezii pe unde au fost de iau rupt,
16
2
Sa-ti zic romanii care faceau bani prin port? Sa discutam putin despre concesiuni, cum se acordau?
7
1
S a zbierat din toti rarunchii ca nu se poate da subventii firmelor de stat,iar dupa privatizari s a gasit metoda de a introduce programe rabla .care duce niste banuti la firmele private,N am ssprijinit taranul roman , dar oferm subventii acum dupa ce pamantul a incaput pe maini bune..Statul are o problema in adminstrarea activelor pt ca angajeaza ca la ABA vaslui si nu poate- cotiza- ca privatulCu legi clare se poate rezolva
8
0
Portul Constanta este in urma Rotterdamului cu 50 de ani . Nici o adiere de concurenta nu exista intre cele doua porturi . Stiu si cei doi-trei specialisti in eploatarea portuara care au mai ramas prin portul Constanta . De alde Zamfir care a sarit din partid in partid si e un panicat , e plina tara .
27
5
Ca sa ne lamurim. Legea 173-2020 fusese data de PSD, care interzicea pentru doar doi ani, vanzarea de active alte statului. Asta doar sa mai puna bete in roate noii guvernari, dupa trendul descrescator in alegeri, preconizand revenirea la butoane, ajutate si de sindicatele pesediste, sa le vanda ulterior si sa beneficieze ei. Acum, vazand tot ce s-a NU realizat in ultimii 30 de ani, unde am fi putut fi, ajunge ca dezvoltare, suntem in stare sa vedem cum a trecut timpul degeaba? De ce nu am dezvoltat portul la nivelul Rotterdamului, Hamburg, Antwerp? Cu o infrastructura praf, noi tipam acum?
22
8
orice privatizare se cheama inchiderea afacerii respective,oameni in somaj,afara de faptul ca iohanus si citu sunt hoti si tradatori nu justifica aceasta treaba,deja a aparut o linie de fery cu nordul turciei ceeace jidanilor olandezi nu le place
21
14
Zamfire,decat sa fure strainii in port mai bine furam noi de la PSD.Ti-ai dracu de borfasi !
19
9
Ai mare dreptate, portul constanta a contat doar atunci cand romania avea sute de nave si un export masiv, acum tranziteaza cateva cereale, lemne, cateva containere respectiv dacii si nu uitati de clepsidra bosfor!!! Forta de munca ieftina nu compenseaza cheltuielile cu transportul, poate mai impotant pentru port inainte de a-l vinde era o autostrada care sa-l lege de vest.
13
3
Al doilea mare port din Europa, Portul Constanta, hahahahahahahah! O sa vina olandezii si o sa ne fure macaralele alea din anii 60! hahahahahaah
29
9
nici macar psd n a bagat mana atat de adanc in activele statului. si sa fim seriosi, capitalizarea ar fi un lucru bun, daca ai stii ca nu asteapta un Dusu Nicolae sau Stelian Ion dupa colt. Sau niste olandezi colonizatori. Dar in cazul asta nu e. Trebuie schimbat managementul, da! un om capabil, roman, care sa se ocupe de infrastructura, logistica, etc. Dar nu asa...Damen Mangalia, vandut si rasvandut, statul a ramas majoritar si ce s a rezolvat?sunt din ce in ce mai putini oameni, posibil sa plece si olandezii sa va vedem atunci astia cu capitalizarea e un lucru bun!
13
6
etapa 1-se fura ca-n codru,unii romani devenind f bogati fata de multime etapa 2-se privatizeaza tot cu ajutorul romanilor bogati etapa3-vin companiile straine,noii stapani,fac afaceri cu romulanii bogati etapa4-romulanii bogati sunt condamnati,averile disparute,sefii romanilor sunt strainii etapa5-strainii conduc,sunt proprietari,multimea romulana munceste si nu moare de foame,noua Romanie
18
1
Portul este deja vandut! Bucata cu bucata, a fost vandut de mult. Nu mai este nici o dana libera. Olandezii vor managementul portului, nu portul in sine. APMC-ul deja a luat de la privati pilotajul si anul urmator poate si remorcajul. Ne intoarcem intr-un fel in anii comunismului ceea ce nu inseamna neaparat ceva rau ca serviciile de siguranta au ajuns la stat. Portul este STAT in STAT. Acolo nu se respecta nimic! NU se respecta programul de lucru, munca la negru, autoritati corupte...Cine vine la putere, vrea acces direct la ciolan! Asta ne fu soarta, crunta!
23
1
dar eu nu cred ca romania este pregatita de acest pas,sincer ca votant pnl o spun.inca o data sa dea d-zeu sa intre.
7
14
Carol 1 se intoarce in mormant!!!!!!!
11
13
Daca pana acuma mai facea cate un roman bani prin port de acum incolo va-ti lins pe bot o sa fiti si mai saraci si mai.prosti
14
18
ISR, tinerekevlicheke din politica romaneasca, actioneaza la ordinul stapanilor lor, Macron si multinationalele, care vor sa distruga si ceea ce a mai ranas profitsbil in tara asta. Amintiti va ce s a intamplat cu Sidex, Alro, Combinatul de la Ramnicu Valcea. L au luat strainii si inchis
24
13
PZD-ul mananca cacat si dezinformeaza ,cu polonicul ! Ca deobicei.
28
27

REPLICA

LOTO

6/49
242243261637
5/49
301227152521
joker
18419468