REPLICA ONLINE CONSTANTA

16.4° Constanța Lun., 29 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6714
16.4° Constanța Luni, 29 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6714
 

Timbrul de mediu, faliment curat: Dacă vrei maşină la mâna a doua, plăteşti încă o dată valoarea ei!

Timbrul de mediu, faliment curat: Dacă vrei maşină la mâna a doua, plăteşti încă o dată valoarea ei!

Replica API 7 octombrie 2013 | 00:00 168

Avocaţii încurajează şoferii: statul poate fi dat în judecată

Avocaţii încurajează şoferii: statul poate fi dat în judecată

Timbrul de mediu, care înlocuieşte vechea taxă auto a băgat "beţe în roate" şoferilor constănţeni. Dacă până acum s-a militat pentru scoaterea vechii taxe auto, timbrul de mediu chiar că le-a pus capac. Spre exemplu, la o tranzacţie efectuată în ziua de astăzi, pentru un autoturism din 2004, Euro 3, taxa se ridică la peste 1.000 de euro, cu toate că autovehiculul a fost la vremea lui înmatriculat. Ce este de făcut în această situaţie şi ce spun avocaţii, puteţi citi în rândurile de mai jos.

Jos taxa auto, este un abuz! - strigau românii în urmă cu doar puţină vreme. Şi se făcu "dreptate", spune Guvernul, să nu care cumva să mai spună cineva că doleanţele votanţilor nu sunt ascultate. În luna martie a anului curent, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu. Doar că, odată ce ai dat piept cu noua situaţie, vei observa că este vorba de aceeaşi Mărie, dar cu altă pălărie. Mai rău decât atât este faptul că noua formulă de calcul a condus la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3, care, potrivit statisticilor, sunt cele mai des întâlnite autoturisme pe străzile noastre. Şi de aici, potopul! Spre exemplu, românii s-au trezit că nu-şi mai pot vinde autoturismele la preţ real întrucât cumpărătorul va trebui să plătească timbrul de mediu, sumă care este mult prea mare pentru puterea buzunarelor în care intră o leafă derizorie. Cel mai bun exemplu este un autoturism din 2004, un Volkswagen Passat, 1896 cmc, diesel, luat în leasing la acea dată. În anul 2007 a fost trecut pe numele proprietarului, iar dacă acum ar vrea să-l vândă, noul proprietar trebuie să achite nu mai puţin de 1.800 de euro, ceea ce reprezintă timbrul de mediu. Trecând mai departe, pentru un VW Polo, 1390 cmc, Euro 3, din 2004, taxa a crescut de la 905 euro la 1.243 euro. Pentru un VW Golf, cu motor de 2,0, Euro 3, noul proprietar va plăti 2,573 de euro. Ajungând şi la autoturisme mai mioritice, pentru o Dacia Logan, 1,4, din 2005, cumpărătorul va trebui să achite 1,309 euro. Şi preţurile cam aici bat, în afară de maşinile ceva mai vechi, de prin 1997, unde pentru un BMW cu motor de 1,9 trebuie să scoţi din buzunar cam 625 de euro. De asemenea, bani mai puţini vor scoate şi cei ce optează pentru autoturisme noi, care vor plăti până în 300 de euro. Luând un exemplu concret, plecând de la ideea că vrem să achiziţionăm un autoturism la mâna a doua, cât va trebui să scoatem din buzunar? Pe lângă timbrul de mediu, proprietarii mai au de dat: taxa CEC de 38 de lei, taxe locale de 67 lei, taxa pentru numerele de înmatriculare în valoare de 85 de lei, impozitul, plata făcându-se anual, câteva taxe de timbru a câte 10 lei şi RCA-ul. Acestea fiind condiţiile, mulţi constănţeni s-au declarat revoltaţi, menţionând că, practic, sunt obligaţi să-şi achiziţioneze autoturisme noi (pe care nu şi le permit), totul fiind o strategie pentru a umfla buzunarele marilor companii. "Nu înţeleg de ce trebuie să plătesc această taxă pentru un autoturism care deja circulă pe străzile din România, care a fost înmatriculat. Îmi cumpăr maşina cu 4.000 de euro şi mai plătesc încă aproape 2.000 pentru timbrul de mediu. Unde este logica şi de ce? Autoturismul rulează şi la această oră pe străzile de la noi. Acum nu poluează? În plus, raportat la veniturile românilor, timbrul de mediu este chiar o bătaie de joc. Practic, ne împiedică să mai cumpărăm bunuri la mâna a doua, sau să le vindem", a declarat, pentru "Replica", Cristian din Constanţa. Referitor la această situaţie, avocaţii sunt de părere că statul poate fi dat în judecată şi că există şanse de câştig. Opinie în acest sens are şi avocatul Dumitru Bădrăgan, dar nu numai.

"Nu ai bani de timbrul de mediu? Dai statul în judecată"

"În aceste situaţii există două variante. Să se depună acţiune în instanţă şi să se aştepte să se termine procesul, iar după câştigarea procesului cu statul român să se facă înmatricularea, fie să se înmatriculeze la achiziţionare, se plăteşte timbrul de mediu, după care se dă statul în judecată pentru a se recupera banii. Pot să spun că deja există cetăţeni care au atacat în instanţă şi au câştigat procesele, la diferite instanţe din România. Bineînţeles că sunt şanse de câştig", a declarat, pentru "Replica", şi avocatul Iulian Urban. În plus, acesta consideră că nu este mare diferenţă între timbrul de mediu şi fosta taxă auto. "Timbrul de mediu, în România, are două componente neclare. Prima se referă la felul în care a fost conceput, la fel ca şi în cazul fostei taxe auto. A doua se leagă de faptul că banii încasaţi din acest timbru de mediu nu se duc în investiţiile de mediu şi au alte destinaţii pentru acoperirea găurilor negre din cadrul bugetului general. Aşa că, şi din acest punct de vedere, că banii sunt utilizaţi nu pentru protecţia mediului, face ca acest timbru de mediu, de fapt, să fie o găselniţă abilă a celor care vor să mai găsească o sursă de taxare a cetăţenilor pentru a-şi justifica alte nerealizări", a mai spus Urban. Un astfel de proces poate dura cam 6 - 7 luni de zile sau chiar un an.

Taxe mai mici din 2014

Însă, apare şi o veste cât de cât bună. Se pare că din anul 2014 vom plăti mai puţin pentru timbrul de mediu, care înlocuieşte vechea taxă auto. Acesta se calculează pe baza cursului de schimb valutar leu/euro stabilit de Banca Centrală Europeană (BCE) în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent. Astfel, cursul afişat la 1 octombrie anul curent de BCE, în funcţie de care se va stabili cuantumul timbrului de mediu, este cu 1,63% mai mic decât cel actual.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272