REPLICA ONLINE CONSTANTA

14.5° Constanța Lun., 29 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6714
14.5° Constanța Luni, 29 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6714
 

Armatorul navei scufundate la Midia a dat Portul Constanţa în judecată

Armatorul navei scufundate la Midia a dat Portul Constanţa în judecată

Replica API 17 martie 2020 | 00:00 4381

La finele anului trecut, mai exact pe 24 noiembrie, în Portul Midia Năvodari din județul Constanța, nava Queen Hind, sub pavilion Palau, încărcată cu 14.600 de oi, s-a răsturnat pe o parte. Proprietar este firma de unică navă Astra Marine Services LTD, nava fiind abandonată imediat după scufundare. ANR a notificat-o de denumărate pentru privind ranfluarea epavei, însă faără succes, fapt pentru care încredințat operațiunea către CNAPM, astfel că aceasta din urmă a dobândit calitatea de custode al navei. După ce nava a fost adusă la cheu, armatorul a avut pretenţia de a asista la procedura de inventariere a cadavrelor, însă nu a fost lăsat de reprezentanţii CNAPM să participel, fapt pentru care a depus acţiune în instanţă. Prin cererea înregistrată Tribunalul Constanţa Astra Marine Services LTD a chemat în judecată pe 6 martie a.c. Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA, formulând cerere de ordonanță președințială prin care a solicitat o bligarea cmpaniei să-i permită accesul la locul de descărcare a navei QUEEN HIND sau la locul de incinerare a cadavrelor de capete de ovine pentru a asista la operațiunea de cântărire și inventariere a încărcăturii de la bordul navei. Ce a decis instanţa?

Pe 24 noiembrie 2019, în jurul orei 11:51, în Portul Midia Năvodari din județul Constanța, nava Queen Hind, sub pavilion Palau, încărcată cu 14.600 de oi, s-a răsturnat pe o parte. S-a întrunit, de nemumărate ori, ședința comitetului județean pentru situații de urgență pentru măsurile care vor fi luate pentru a evacua animalele vii, ulterior, cele decedate. Armatorul a abandonat nava, iar Autoritatea Navală Română, după numeroase notificări emise armatorului pentru a se proceda la demararea operațiunii de ranfluare, a emis un ordin, pe 6 decembrie, prin care a încredințat operațiunea către CNAPM, astfel că aceasta din urmă a dobândit calitatea de custode al navei. Administraţia Porturilor Maritime Constanţa SA a invitat la negocieri 8 firme, în etapa tehnică de discuţii fiind admise 2: consorţiul GSP Logistic & GSP Offshore, respectiv grecii de la Ignatios Spanopoulos Group SA. Ambelor firme le-au fost solicitate clarificări: aviz de la Autoritatea Navală Română în privinţa planului de ranfluare, iar în plus, grecilor le-a fost solicitată o traducere a unor documente, din limba greacă, în limba română. La data de 30 decembrie, Ignatios Spanopoulos Group SA a transmis că nu poate furniza documentele cerute, întrucât timpul ar fi fost prea scurt. De cealaltă parte, Grup Servicii Petroliere a depus actul solicitate, calificându-se în etapa de negociere financiară, fiind declarată, ulterior, firma câştigătoare ce avea să se ocupă de ranfluarea navei. Conform caietului de sarcini, APMC avea prevăzută ca alocaţie bugetară suma de 19.200.000 de lei pentru întreaga operaţiune de ranfluare, respectiv scoatere a cadavrelor oilor. Nava a fost ranfluată și remorcată în Portul Midia după data de 14.01.2020.

Armatorul vrea să asiste la procedura de inventariere

Pe parcursul procedurii de ranfluare, salvatorul a făcut numeroase declarații publice, potrivit cu care armatorul a supraîncărcat nava, aceasta fiind cauza scufundării navei. După luni de zile de scufundarea în Portul Midia, epava navei încărcată cu 14.000 de oi a fost adusă la cheu în cursul serii de marți, 25 februarie a.c. Armatorul a solicitat participarea la operaţiunea de inventariere a capetelor de ovine şi cântăririi acestora la bordul navei, în contextul în care s-a făcut public că nava era supraîncărcată. Însă, CNAPM a refuzat să dea curs cererii societăţii Astra Marine Services LTD. Prin adresa nr 1871/27.02.2020, i-a răspuns că respectiva zonă este declarată zonă de carantină și este restricționată. Societatea a solicitat unui executorul judecătoresc să se deplaseze împreună la navă pentru a asista la inventarierea încărcăturii de la bord, însă acestuia i s-a interzis accesul la poarta de acces cu mențiunea că doar reprezentanţii CNAPM pot să de acordul în acest sens.

Pe 6 martie, aceasta depus în instanţă o ordonanţă preşedinţială, solicitând permiterea accesului la procedura de inventariere. Urgența rezidă în faptul că a fost demarată operațiunea de descărcare a cadavrelor de ovine începând cu data de 28.02.2020. Tribunalul a admis acţiunea, pe 10 martie a.c. magistraţii dispunând obligarea CNAPM să permită armatorului accesul la locul de descărcare a navei QUEEN HIND sau la locul de incinerare a mărfii (a cadavrelor de capete de ovine) pentru a asista la operațiunea de cântărire și inventariere a încărcăturii de la bordul navei QUEEN HIND.

Trebuie precizat faptul că, potrivit unor surse, pe 6.03.2020 CNAPM a transmis armatorului o adresă prin care este anunţat că s-au facturat o parte din serviciile de aducere la situația anterioară eșuării navei, în cuantum de 1.439.577 euro, iar armatorul nu le-ar fi onorat la plată.

Mirela PASCAL

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Iar gresiti poate a dat in judecata portul Midia Navodar si nu portul Constanta.Ziaristi de 2 lei dati copy paste la toate articolele.
0
0
interesul armatorului nu sunt cadavrele oilor si banuteii lichizi pe care ii scotea din tara
0
0
JUSTITIA ROMANA SA ISI FACA REPEDE SI BINE TREABA! IN CONFORMITATE CU LEGILE ROMANIEI SI CHIAR A DREPTULUI INTERNATIONAL ARMATORUL NAVEI TREBUIE SA ISI PLATEASCA GRESELILE SI PAGUBELE ADUSE PORTULUI CONSTANTA .
7
0
Jegului asta ii trebuie o amenda asa de mare incat sa isi vanda familia ca sclavi! Fmmm de imputit!!
7
0
Cat tupeu?,sa vii cu o nava care nu corespundea faptic cu ce era in acte,sa ii lasi pe romani sa se descurce cu nava ta si oile maorte dupa care tot tu sa vii cu pretentii si tu Geo ma prostule o fi costat ranfluarea 450 mil euro dar orice tara normala il punea pe armatorul asta sa plateasca mult mai mult pentru poluarea grava a mediului decat pentru ranfluare.
6
0
Trebuie dat si el in judecata si sa plateasca pagubele produse din cauza incalcarilor lui legale. Toata cascarabetea lui cu oi cu tot nu cred ca face cat pagubele pe care le-a adus. Plus ca poate vorbim si de penal. O arestare ceva?
15
0
pai bai tziganilor ce mai cautati pe aici ? Ati renuntat la nava ! Asa ca botzina muie cu cacareze de oaie !!!
12
2
Mult tupeu la acest armator ! Un nesimtit !
22
2
Tu care ai scris articolul.....ai citit ce ai scris? Limba romana e limba straina pt tine. mananci litere, pierzi sirul narativ si o gramada de dezacorduri. Mergi si pune mana pe manualul de limba romana.
13
1
Gigi prostu Concordia a costat 450 mil ranfluarea
10
0
tupeu de borfas. Acum cime plateste ranfluarea care a costat duvblu fata de Costa Concordia? Ati ghicit,tot joi,banii se duc,ati ghicit,la securisti,tot ei!
14
1

REPLICA

LOTO

6/49
12115193735
5/49
2433301091
joker
35372434272