AUTOBUZE ELECTRICE la Constanţa: detaliile proiectului. De când dispare RATC, pentru a face loc societăţii CT Bus
AUTOBUZE ELECTRICE la Constanţa: detaliile proiectului. De când dispare RATC, pentru a face loc societăţii CT Bus
Facebook Twitter Whatsapp Linkedin PinterestPrimarul Decebal Făgădău, câteva clarificări
Primarul Decebal Făgădău, câteva clarificări
Vestea că administraţia locală constănţeană se pregăteşte pentru un parteneriat / asociere în vederea achiziţionării de autobuze electrice a declanşat o avalanşă de comentarii, de genul: „Păi doar ce au fost cumpărate peste 100 de autobuze Euro 6, abia acum s-a gândit primarul la varianta eco?”; „La ce mai trebuie alte autobuze?”; „Ăsta-i vis” şi aşa mai departe. Proiectele referitoare la autobuzele electrice sunt însă „cu bătaie lungă”, primarul Constanţei, Decebal Făgădău, explicând că totul se înscrie în Planul de mobilitate urbană şi că probabil va dura până când va avea loc achiziţia propriu-zisă a acestor mijloace de transport în comun. Acestea, în număr de 41, se vor alătura celor 104 autobuze Euro6 noi, eficiente, pentru a fi „componenta prietenoasă cu mediul” din flota totală de care are nevoie regia de transport în comun pentru a funcţiona optim.
Regia Autonomă de Transport în Comun Constanţa are o flotă de 183 de autobuze Euro 2 şi Euro 3, achiziţionate în perioada 2000-2004. Din cele 183 de autobuze, 17 nu mai sunt funcţionale. Pe lângă flota învechită, anul 2016 a adus în atenţia administraţiei publice locale şi problema unei datorii a RATC de 5 milioane de euro, moment în care s-a luat decizia elaborării unui plan care să schimbe radical situaţia. Pe data de 30 decembrie 2016, primarul Decebal Făgădău anunţa că a semnat contractul cu Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare, cu o valoare de 100 de milioane de lei. “Banii vor fi folosiți pentru achiziția unei flote de autobuze moderne, prietenoase cu mediul, climatizate corespunzător vara și iarna, dotate cu camere de supraveghere pentru siguranța călătorilor și adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități. Prezența BERD la Constanța reprezintă garanția transparenței, corectitudinii şi a încrederii de care se bucură municipiul nostru. (…) Așa cum am promis, în acest mandat voi construi un sistem de transport public modern, eficient, în care să avem încredere, pe care să îl folosim cât mai mulţi şi cu care să ne mândrim”, declara, la data de 30 decembrie 2016, Decebal Făgădău.
“BERD a acordat un grant pentru achiziţia de autobuze, respectiv transformarea regiei în societate”, a explicat Decebal Făgădău, în cursul zilei de ieri (27 iulie 2018). “După contractul semnat în decembrie 2016, a urmat consultarea de piaţă, discuţiile cu reprezentanţii BERD, RATC, producătorii de autobuze”, a continuat edilul. Patru firme s-au prezentat la licitaţia internațională, iar după prima etapă au rămas două firme în competiţie – Isuzu şi Mercedes. Interesant de menţionat că un autobuz Isuzu se ridică la suma de 165 de mii de euro, în timp ce unul Mercedes este cu 50 de mii de euro mai scump. Prin urmare, a fost aleasă varianta mai puţin costisitoare. 104 autobuze Euro6, marca Isuzu, vor circula pe străzile Constanţei, însă, conform planului de mobilitate, trebuie să existe şi o componentă prietenoasă cu mediul. “Cele 104 autobuze nu acoperă tot necesarul flotei. Avem, pe de o parte, aceste autobuze eficiente, dar şi componenta prietenoasă cu mediul în acest plan de mobilitate urbană. După momentul semnării contractului cu BERD şi licitaţia pentru autobuzele Euro6, noi nu am stat, ci am căutat variante pentru latura eco – autobuze fie electrice, fie pe hydrogen etc. S-a ivit acum varianta cu Ministerul Dezvoltării Regionale, care intenţionează să cumpere astfel de mijloace de transport pentru toată ţara”, a explicat Făgădău.
Aşadar, ministerul va fi cel care cumpără autobuzele. “În luna martie a.c. am intrat în discuţie cu Ministerul Dezvoltării Regionale. Au existat discuţii şi cu alte municipalităţi, fiecare solicitând la rândul lor achiziţia de astfel de autobuze. Ca urmare a acestor discuţii, ministerul a decis să facă o achiziţie generalizată, pentru toată ţara. Toţi doritorii au transmis documente de intenţie la minister, iar ministerul a solicitat să fie formulate proiecte de hotărâri. Ceea ce s-a şi întâmplat – după cum aţi văzut proiectele de pe ordinea de zi a şedinţei (cea care urmează să aibă loc marţi, 31 iulie 2018 – n.r.)”, a continuat Făgădău. După această etapă, ministerul va organiza o licitaţie, iar câştigătorul va începe producţia, iar ulterior livrarea autobuzelor electrice. Adică, o chestiune de durată.
Ca o paranteză, de precizat că un astfel de autobuz costă între 450 şi 550 de mii de euro. De asemenea, până când vor fi achiziţionate cele 41 de autobuze electrice, oraşul va trebui să se pregătească şi din punct de vedere al staţiilor de reîncărcare, precum şi a service-urilor capabile să le repare, respectiv instruirea şoferilor cu privire la utilizare.
Între timp, Primăria Constanţa va lucra la transformarea RATC în societate. Regia va deveni SC CT Bus, urmând să se semneze un contract de servicii publice între municipalitate şi viitoarea societate.
„După transformarea în societate, se va putea trece la următoarea etapă, adică şi în inelul periurban – Năvodari, Lumina, Kogălniceanu, Ovidiu, Valu lui Traian, Cumpăna Agigea”, a adăugat Decebal Făgădău. Adică, se va putea discuta despre transport cu SC CT Bus şi în afara municipiului Constanţa. Însă, acest plan ar putea deveni realitate abia după anul 2020.
Alexandra CUCU
Vezi şi:
Autobuze electrice la Constanţa - proiectul va fi discutat în şedinţa Consiliului Local
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Urmareste-ne pe Google News