REPLICA ONLINE CONSTANTA

15.4° Constanța Vin., 4 Oct. 2024
Anul XX Nr. 6872
15.4° Constanța Vineri, 4 Octombrie 2024 Anul XX Nr. 6872
 

Agitaţie pe nava Flaminia! A început să se spargă "buboiul": lucrurile nu sunt în regulă nici la bord, nici în documente

Agitaţie pe nava Flaminia! A început să se spargă "buboiul": lucrurile nu sunt în regulă nici la bord, nici în documente

Replica API 8 iunie 2013 | 00:00 1123

Prefectul Bola: Dumnezeule mare, este o problemă!

Prefectul Bola: Dumnezeule mare, este o problemă!

Agitaţie în Portul Constanţa! Pe vasul portcontainer MSC Flaminia, sub pavilion german, aflat în dana UMEX din Portul Constanţa, proprietarul a început să mute o parte din containere. Surprizele nu au întârziat să apară. Vineri, 7 iunie a.c., un container s-ar fi spart, iar în interiorul acesta s-ar afla... carne alterată! Resturile de carne căzute din container ar fi fost adunate deja în câţiva saci. La bordul navei Flaminia sunt în total trei containere ticsite cu carne alterată. La acest moment, nu ştiu ce fel de carne este (fiind mult prea alterată) şi nici nu vor să comenteze situaţia. Poliţia, reprezentanţii Gărzii de Mediu, reprezentanţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului ş.a. au fost vineri la bordul navei, demarând o anchetă.

Prefectul Constanţei, Eugen Bola, care coordonează Comandamentul de Urgenţă în acest caz, spune că aşteaptă un raport scris de la inspectorii aflaţi în control. "Am mai multe informaţii, le verificăm, să lămurim aspecte de ordin tehnic. Am primit un raport. Dumnezeule mare, este o problemă! Avem o problemă, dar nu ştim cât este de mare sau de mică", a explicat Bola. Tot acesta a menţionat şi faptul că "sâmbătă nu se mai lucrează, o să vedem luni, marţi, ce va fi". "Sunt probleme legate şi de şantier, probleme pe care o să le rezolvăm în acest weekend. Există oarece (carne -n.r.), dar pentru că nu este clară situaţia, am oprit activitatea, am izolat locul cu pricina, se vor lua probe şi vom vedea", a spus Bola. Întrebat ce tip de carne există la bordul navei Flaminia, ce cantitate şi unde va fi incinerată, prefectul a spus: "Nu intru în amănunte, nu am nimic de comentat. O să vedem exact ce vom face, dar cu respectarea condiţiilor de mediu, siguranţa navei. Nu este nimic pe teritoriul românesc, nava este sub pavilion german". Prefectul a dat asigurări că nu se pune problema ca respectiva carne să fie incinerată la bordul navei. "Ei doreau să netezească drumul, să lucreze rapid. Acum o să stăm, să vedem, să analizăm situaţia pe toate părţile aşa cum am făcut de fiecare dată, pentru a lua toate măsurile necesare. Pe teritoriul românesc nu este nici o problemă, doar la bordul navei este o problemă. O să vedem, o să analizăm. Dacă nu ne vom descurca, vom chema şi pe alţii în ajutor", a spus Bola. De precizat că respectiva carne ar putea fi incinerată, în caz că se va primi OK-ul în acest sens, la Protan-ATVE Bucureşti, societate care are punct de lucru şi la Agigea, dar şi la Eco Fire Sistems din Constanţa. Prefectul a confirmat şi faptul că o echipă de cercetători de la Institutul Naţional pentru Securitate Minieră şi Protecţie Antiexplozivă din Petroşani ar fi revenit săptămâna trecută la Constanţa pentru o nouă verificare. "Au prelevat probe din nou, au fost analizate cu aparatura care au adus-o", a spus Bola. Deşi a fost primită în Portul Constanţa, nava Flaminia aştepta toate aprobările pentru a fi decontaminată de deşeurile periculoase şi reparată în Şantierul Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A, după ce a explodat în largul Oceanului Atlantic, în 2012. Autorităţile române au făcut celulă de criză, accesul în dana UMEX este restricţionat, şi au luat la puricat nava, investigând cele aproximativ 120 de containere cu resturi de deşeuri periculoase, care au mai rămas în magaziile incendiate. "Verificarea navei Flaminia se face zilnic, în permanenţă, de către inspectorii Gărzii de Mediu. Azi (vineri -n.r.) am participat şi eu la verificare. Proprietarul navei a demarat operaţiuni în incinta navei. Am înţeles că mută containerele dintr-o parte în alta. Pentru lucrul acesta nu are nevoie de autorizaţie. Mutarea containerelor are loc pe teritoriul german şi nu pe teritoriul României. Containerele aflate la bordul navei sunt distruse în proporţie de 90%, în urma unor explozii. Supervizarea la navă se face de către Garda de Mediu şi celelalte instituţii ale statului", a declarat Marian Rîşnoveanu, directorul Gărzii de Mediu Constanţa. Sarcina lui principală în cazul Flaminia este aceea de a verifica pe toată perioada descărcării să nu fie poluat aerul, apa şi solul. "La acest moment nu există autorizaţie pentru demararea operaţiunilor de descărcare a navei. În momentul în care toate formalităţile vor fi gata, va avea loc şi descărcarea, nu hotărăsc eu când se va întâmpla acest lucru. Proprietarul poate să-şi mute containerele în interiorul navei, pentru că este pe teritoriul german, ar fi o problemă în momentul în care ar descărca deşeurile pe teritoriul României. Asta ar însemna o operaţiune de descărcare care trebuie să se desfăşoare în condiţiile legii", a spus Rîşnoveanu. Prefectul îl contrazice. "Există toate autorizaţiile şi toate avizele necesare, dar eu nu dau drumul la descărcare decât atunci când sunt sigur 101% că nu sunt probleme şi cum nu sunt sigur 99% nu se mişcă nimic. Noi aveam nişte informaţii, pe care le verificăm. La containere trebuie o spălare, cu respectarea foarte strictă a unor reguli", a spus Bola. Interesant, am putea spune, în condiţiile în care reprezentanţii Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) nu ar deţine nici la ora aceasta planul de trasabilitate al navei. Iniţial, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, dar şi Autoritatea Navală Română, au semnat o notificare doar pentru ca nava să ajungă din rada Portului Constanţa la Mangalia, nu să intre şi în Portul Constanţa - spun surse bine informate. Ulterior au urmat discuţii aprinse la Bucureşti, discuţii la care prefectul Eugen Bola nu a participat. Însă, nava a ajuns în dana UMEX. Şi mai interesant este faptul că UMEX nu are, potrivit datelor noastre, autorizaţie pentru depozitarea deşeurilor. Cu alte cuvinte, deşeurile pot fi descărcate doar cu ajutorul unor macarale direct în maşini care să le ducă în zone speciale, iar nava Flaminia nu are notificare pentru schimbarea traseului, susţin sursele noastre. Practic, nava ar fi trebuit să ajungă din radă direct în şantierul DMHI Mangalia, acolo unde primul transport de tablă navală de 3.000 tone de la Mittal Steel Galaţi, destinat reparaţiei, a sosit încă din luna mai. Deşi operaţiunile de descărcare a deşurilor nu au fost demarate, angajaţii DMHI execută deja coca navei avariată. Cine a semnat pentru intrarea navei Flaminia în Dana UMEX, este momentan un mister, dar probabil că misterul va fi "descâlcit" de instituţiile abilitate.

Jandarmii au primit ordin "de la Guvern" (?!) să ţină presa la distanţă

Menţionăm că perimetrul în care se află ancorată nava germană MSC Flaminia este monitorizat non-stop, precum un obiectiv de importanţă strategică. Dacă nu eşti trecut pe tabelul magic, nu ai acces în zona danei UMEX. Două angajate în deconcentratele constănţene aşteptau vineri, ora 10.00, să păşească la bordul navei Flaminia. Acestea erau monitorizate de jandarmi şi reprezentanţii firmei de pază. Între timp, reprezentanţii cotidianului "Replica", prezenţi în zonă, au fost înştiinţaţi că: "Aici este zonă de securitate. Nu sunteţi trecută pe tabel şi aici nu intră nimeni. Vă rog frumos să mergeţi la colţul magaziei, nu avem voie să vă dăm drumul. Nu sunteţi primii care veniţi. Rămâneţi la colţ toată ziua, dacă staţi acolo nu ne deranjează cu absolut nimic. Nu aveţi voie să faceţi fotografii, îmi pierd serviciul. Pentru pozele publicate în ziar pot fi dat afară, pe motiv că nu mi-am făcut datoria", a transmis politicos angajatul Transguard Security, responsabil să păzească perimetrul danei UMEX. Întrebat de ce s-a demarat controlul la bordul navei, angajatul firmei de pază a răpuns: "Nu ştim nici noi". La scurt timp, reprezentanţii cotidianului "Replica" au fost abordaţi de jandarmi. "Saru'mâna! S-a întâmplat că nu aveţi voie în zona aceasta şi nici cu aparatul de fotografiat. Vă rugăm frumos să-l puneţi în maşină. Avem ordine clare, o dispoziţie de serviciu în care scrie să nu lăsăm pe nimeni să facă fotografii şi filme. De aceea suntem aici. Aşa s-a hotărât de la Guvern, noi suntem executanţi. Vă rugăm să vă puneţi în mişcare şi să părăsiţi perimetrul. Noi nu păzim nava, noi nu avem voie să lăsăm presa să facă fotografii şi reprezentanţii organizaţiilor non guvernamentale să protesteze", ne-a transmis un angajat al Jandarmeriei Române, după ce în prealabil ne-a legitimat. "Rolul Jandarmeriei este acela de a nu da voie celor din presă să facă fotografii. Ordinele s-au primit în urmă cu câteva săptămâni", au accentuat jandarmii. Întrebaţi de la cine au primit respectivele "ordine", răspunsul a fost: "Doamnă, credeţi-mă că nu pot să vorbesc mai mult. Vă rog frumos. Nu ştim ce s-a întâmplat în interiorul navei Flaminia". Prefectul Constanţei, Eugen Bola, nu a vrut să comenteze, dar ne-a recomandat să facem fotografii din zona navei de pasageri. "De acolo aveţi vizibilitate şi fotografiile ies foarte clare", a conchis prefectul. Menţionăm că dana care găzduieşte nava pe timpul decontaminării aparţine firmei UMEX SA, operator portuar deţinut de un offshore din Cipru - Wooshee, şi ar fi administrat de libanezul Khalil Ibrahim şi de românii Maryo Cobâlă şi Răzvan Laurenţiu Stoica. Vom reveni.

Alexandra VASILE

Citeşte şi:

http://www.replicaonline.ro/pana-cand-cineva-va-indrazni-sa-prezinte-lamuriri-despre-situatia-de-la-bordul-msc-flaminia-dana-umex-risca-sa-devina-loc-de-pelerinaj-119991/

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Sunt curios care e starea de sanatate a celor implicati in decontaminare si cati dintre ei se mai afla in viata, dupa 3-4 ani.
0
0

REPLICA


LOTO

6/49
473464012
5/49
191411341337
joker
152522311710