REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.4° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
11.4° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Damen a contestat licitația pentru corvete. Olandezii aduc acuzații grave: navele nu se vor construi în România, ci doar asamblate la Constanța

Damen a contestat licitația pentru corvete. Olandezii aduc acuzații grave: navele nu se vor construi în România, ci doar asamblate la Constanța

Replica API 10 iulie 2019 | 14:39 364

Bătălie pe viață și pe moarte pentru 1,6 miliarde de euro

Bătălie pe viață și pe moarte pentru 1,6 miliarde de euro

Damen a contestat rezultatul licitației pentru cele patru corvete care urmează să intre în dotarea Forțelor Navale și al cărui câștigător a fost desemnat Naval Group, în asociere cu Șantierul Naval Constanța. Olandezii aduc o serie de acuzații grave, care sugerează acte de corupție. Una din cele mai serioase face referire la condiția de bază a atribuirii contractului, respectiv cea potrivit căreia navele trebuie să fie construite în România.

”Damen a înaintat o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) continuând un litigiu inițiat anterior de Fincantieri, și - înparalel - a sesizat Curtea de Apel București pentru multiple nereguli care au afectat rezultatul Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională””, a anunțat ieri compania olandeză.

”Facem următoarele declarații pe această temă:

- Decizia Damen vine ca urmare a faptului că toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naționale.

- În loc să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, licitația ridică și mai multe suspiciuni, incertitudini și controverse care au impact asupra reputației României și asupra programelor de achiziții publice atât în țară cât și în străinătate.

- Acțiunile noastre vin în contextul în care autoritățile nu au reușit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitație.

- Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informații clasificate, inclusiv cu privire la elemente din ofertele financiare care au fost confirmate săptămâna trecută de autorități. În plus, multiple anchete jurnalistice arată că unul dintre participanții la licitație nu a îndeplinit criteriile necesare pentru a se înscrie în această procedură. În plus, corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un șantier naval de pe teritoriul țării, fapt care este contrar cerințelor licitației.

- Damen este, de asemenea, de părere că o cooperare între doi participanți la licitație ar trebuisă fie baza pentru descalificarea acestora. Renunțarea la o procedură legală inițiată de către unul dintre participanți a fost în beneficiul celuilalt participant, câteva zile mai târziu.

- Securitatea națională și procedurile licitației trebuie să asigure respectarea deplină a normelor impuse și verificarea capabilităților declarate și solicitate ca fiind autentice și reale.

- În condițiile în care autoritățile au declarat public faptul că prețul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câștigătorului, Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Europa și Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS). Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească și cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat și în termenele de buget și de timp stabilite.

- Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de nădejde al României pentru construcția de nave civile și militare. DamenvarămâneînRomânia!”, se mai arată în comunicatul Damen.

Suspiciuni de corupție

Din declarațiile Damen reiese că navele nu vor fi construite pe șantierul din Constanța, așa cum s-ar presupune din asocierea pe care fracezii de la Naval Group au făcut-o cu Șantierul Naval Constanța și cu care au și câștigat licitația, ci vor fi doar asamblate aici. În plus, Damen vorbește despre o alianță care s-a încheiat recent între Naval Group și italienii de la Fincantieri, de asemenea participanți la licitație, ceea ce sugerează explicit o înțelegere ilegală între cei doi competitori. În plus, acele ”incertitudini, suspiciuni și controverse” invocate de Damen cu privire la atribuirea acestui contract pot fi cu ușurință traduse prin acuzații de corupție la adresa oficialilor români.

Cum suna anunțul ministrului Leș

Reamintim că, pe 3 iulie 2019, ministrul Apărării Gabriel Leș a anunțat oficial rezultatul licitației de 1,6 miliarde de euro: "Pe 1 iulie am primit de la Departamentul pentru Armamente raportul prin care am fost informat cu privire la finalizarea procedurii specifice pentru atribuirea acordului-cadru pentru furnizarea corvetei multifuncţionale. Conform acestei informări, oferta câştigătoare a fost cea depusă de asocierea dintre Naval Grup şi Şantierul Naval Constanţa". Leş a precizat că perioada de livrare a acestor corvete este de până la şapte ani - trei ani de zile pentru prima corvetă, urmând ca celelalte trei să fie livrate până la termenul de şapte ani. "În acelaşi contract se va face şi modernizarea fregatelor T22 pe care le avem în acest moment în înzestrare", a mai spus ministrul Apărării.

Procedură suspendată de plângeri în instanță

Procedura referitoare la atribuirea contractului privind construcţia corvetelor a fost suspendată în urmă cu o jumătate de an în urma înregistrării în justiţie a unor plângeri administrative sau penale. Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată în ianuarie de MApN, care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii. Reprezentanţii MApN au invocat şi litigiul de pe rolul Curţii de Apel Constanţa, prin care Şantierul Naval Constanţa, parte la Asocierea cu Naval Group Franţa, solicita anularea HG 48/2018, ca principal impediment în finalizarea procedurii de desemnare a câştigătorului licitaţiei. ŞNC a cerut în octombrie 2018 anularea licitaţiei, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. ŞNC a depus în februarie în instanţă o cerere de renunţare la această acţiune. De asemenea, o contestaţie referitoare la derularea procedurii de atribuire a contractului a fost depusă de compania navală italiană Fincantieri, competitor în licitaţia respectivă, la care a mai participat şi grupul olandez Damen. Şi Fincantieri a renunţat între timp la acţiunea deschisă în instanţă. Guvernul României anunţa în 2018 începerea procedurilor de cumpărare a patru corvete militare multifuncţionale, o condiţie pentru atribuirea contractului estimat la cel mult 1,6 miliarde de euro fiind ca navele să fie construite pe un şantier naval din ţara noastră.

Iată și care sunt ofertanții și soluțiile propuse de ei, cu prețurile aferente:

- Naval Group - nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat: 1,2miliarde de euro.

- Damen - corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics șisistem tactic Thales. Preț ofertat: 1,25miliarde de euro.

- Fincantieri - o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi - denumită Abu Dhabi Enhanced - cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat: 1,34miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:

- Valoare estimată (maximă): 1,6miliarde de euro cu tot cu TVA.

- Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.

- Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

- Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 - Regele Ferdinand și Regina Maria.

- Condiții tehnice de bază: să poată să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

R.C.

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere
Diferenta intre damen si naval group este ca damen nu produce armament si nave de razboi si ca urmare toata aparatura militara trebuie cumparata de la altii...pe cand fracezii produc ei tot daca si damen a facut o oferta muult mai mare ...
7
0
Domnilor de la Damen guvernul roman are voie sa dea bani unde crede ca e mai bine pentru tara sau trebuie sa le dati voi acceptul?.
11
2
Olandezii se opun intrarii Romaniei in lumea civilizata. Iata ce se intampla cand te prefaci ca esti fata mare.
18
2
Scri o gramada de fraze fara niciun inteles! Nu ai si tu un supervisor mai destept? Replica...prafffff
8
0
Damen geme de securisti.Nici cu snc nu mi-e rusine.Proiectul este cam vechiut,dar pretul e mai mic decit al olandezilor.Asa ca...ciocul mic
8
0
Suge-mi powlaa !!
17
1
Afara cu Damen din tara
25
3
Pt flit damen. Cine mm tragea sfori ba rezistentule? Dracnea e tactu ba boule
5
19
Goo...fuck you
25
1
Acuzatii de kkt.Cand Damenul tragea sforile cu Dracnea ca firma sa iasa castigatoare , atunci treaba era ok, nu ??Asa cum singuri au recunoscut Damenul este in rahat financiar.Probabil ar fi vrut sa se salveze cu banii de la romani.Hai flit !!
27
4
olandezilor, ciocu mic! Vroiati sa mai si castigati dintr-un stat UE in care doar ati aruncat cu cacat! Acasa, distrusilor. Mereu vreti sa lingeti unde scuipati.
31
3

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108