REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.6° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
11.6° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Mihail Fâcă, despre Flaminia: Noi vom aviza numai ce este sigur pentru mediu; oamenii nu au de ce să fie îngrijoraţi!

Mihail Fâcă, despre Flaminia: Noi vom aviza numai ce este sigur pentru mediu; oamenii nu au de ce să fie îngrijoraţi!

Replica API 4 iulie 2013 | 00:00 143

Interviu cu preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului

Interviu cu preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului

Nava MSC Flaminia, considerată drept o "bombă toxică plutitoare", se află din luna mai în Portul Constanţa, Dana 38 UMEX. De ce? Pentru că Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), condusă de preşedintele Mihail Fâcă, a descoperit că nu există o concordanţă între notificarea DE 1350/171248, parafată de autorităţile germane, şi încărcătura existentă la bordul navei Flaminia. Deşi în baza notificării, prin intermediul căreia ANPM a facilitat accesul navei în Portul Constanţa, se ştia că la bord există doar 1000 tone de şlam şi 8.000 tone de deşeuri metalice, urmare a unor controale s-au descoperit şi 308 tone resturi de carne de pasăre/deşeuri în putrefacţie. ANPM urmează să stabilească dacă surplusul de deşeuri va fi prelucrat în România, la firma Protan, sau dacă va fi direcţionat spre Germania. Mihail Fâcă, preşedintele ANPM, a declarat, în exclusivitate pentru "Replica", faptul că autoritatea germană garantează financiar atât transportul deşeurilor suplimentare în Germania, cât şi o eventuală prelucrare a lor în România.

Reporter: Domnule preşedinte, instituţia pe care o reprezentanţi poartă de ceva timp o corespondenţă cu autoritatea de Mediu din Germania. Ce probleme sunt cu nava Flaminia?

Mihail Fâcă: Nu avem probleme. Noi avem un regulament internaţional, în ceea ce priveşte transferul de deşeuri intercomunitar, pe care îl respectăm cu stricteţe şi pe care trebuie să-l respecte şi partea germană şi chiar îl respectă. Toată conversaţia de acum, comunicarea pe care o avem cu autoritatea germană, reprezintă etape pe procedura din acel regulament.

Rep.: De dată recentă, la bordul navei Flaminia s-au descoperit 17 containere ticsite cu resturi de carne de pasăre/deşuri în putrefacţie. Cum comentaţi?

M.F.: Să ne înţelegem. Regulamentul spune următorul lucru, şi noi investigăm cu autoritatea de Mediu din Germania acest lucru, că în momentul în care spre noi se îndreaptă o cantitate de deşeuri, ea trebuie să fie foarte clar evidenţiată într-o notificare internaţională. În momentul în care noi controlăm cumva nava respectivă şi constatăm că nu avem o concordanţă de cantităţi sau de obiecte, atunci intrăm pe o altă procedură a regulamentului. Exact asta se întâmplă în momentul de faţă. Există o cantitate suplimentară de deşeuri care nu a fost declarată în acea notificare. Tot ceea ce nu este prevăzut în notificare intră sub incedenţa altei etape din regulament, etapă pe care o derulăm în prezent şi sperăm să o finalizăm în câteva zile, în aşa fel încât lucrurile să fie clare. Nu putem finaliza această etapă fără consultări prealabile cu autoritatea germană, pentru că aşa prevede regulamentul.

Rep.: Vă referiţi la prima notificare, în baza căreia nava Flaminia a intrat în Portul Constanţa, Dana UMEX?

M.F.: Exact. Acum, vizavi de cantităţi, regulamentul internaţional prevede următorul lucru: în momentul în care apare neconcordanţa, diferenţa poate fi expediată în ţara de origine, respectiv Germania, sau poate fi prelucrată în ţara de destinaţie, la noi. Este o chestiune pe care o stabilesc cele două autorităţi.

Rep.: Dumneavoastră ce aţi stabilit sau ce urmează să stabiliţi cu autoritatea de Mediu din Germania?

M.F.: Nu am stabilit. Procedura nu este încheiată. Suntem în dialog cu autoritatea germană vizavi de acest subiect. Mai mult decât atât, ne-am asigurat că autoritatea germană este în posesia unei garanţii financiare suficiente care să asigure fie transportul acestor deşeuri suplimentare în Germania, fie prelucrarea lor în România. Această garanţie există. Conform procedurilor regulamentului internaţional, noi suntem în dialog cu autoritatea germană pentru a ajunge la o opinie comună.

Rep.: Dintr-o adresă transmisă în atenţia instituţiilor din Constanţa reiese faptul că deşeurile de carne de pui ar urma să fie neutralizate la firma Protan. De ce această grabă?

M.F.: Putem judeca orice scenariu după ce vom stabili procedura prevăzută de regulament. Adică, returnăm deşeurile în Germania sau încercăm să le prelucrăm la noi. Eu nu pot să fac scenarii, unde, cum cine, de ce. Sunt discuţii făcute pe plan local, discuţii corecte. De ce? Dacă hotărâm, împreună cu autoritatea de Mediu din Germania, să nu returnăm, că avem capacitatea să prelucrăm în România şi ei plătesc, trebuie să fim urgent pregătiţi să vedem unde prelucrăm. Din acest motiv, pe plan local, s-au analizat mai multe opţiuni şi s-a ales una dintre ele.

Rep.: Ce v-a răspuns autoritatea din Germania, urmare a corespondenţei vizavi de nava Flaminia?

M.F.: Nu vă pot răspunde la această întrebre, pentru că ar trebui să le cer şi lor aprobarea pentru a face publice informaţiile.

Rep.: Ce riscuri ar exista, din punct de vedere al mediului şi al sănătăţii populaţiei din România, în momentul în care vor fi descărcate deşeurile aflate acum la bordul navei Flaminia?

M.F.: Nu există astfel de riscuri. Pentru orice operaţie pe care ar dori cineva să o facă trebuie să obţină aprobarea noastră şi menirea noastră este de a ne asigura că nu pot există astfel de riscuri. Dacă noi am stabilit cu autoritatea germană procedura pe care o abordăm din regulament, în acel moment cei care se ocupă trebuie să ne prezinte un proiect, prin care să ne spună ce transportă, unde transportă, cu ce transportă, cum securizează, ce măsuri se impun pentru o eventuală spargere de containere. Noi trebuie să avizăm acel proiect şi vom aviza numai ce este sigur pentru mediu.

Rep.: Ce alte documente a emis Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului pentru nava Flaminia, în afară de adresa în baza căreia a fost lăsată să ajungă în Portul Constanţa?

M.F.: Doar acea adresă a fost emisă, pentru a putea face evaluarea cantităţilor şi a conţinutului, ceea ce s-a şi întâmpat şi continuăm procedura legală.

Rep.: Când aproximaţi că veţi primi un răspuns ferm din partea autorităţii de Mediu din Germania pentru următorul pas, respectiv descărcarea deşeurilor?

M.F.: Noi sperăm, este şi interesul nostru să lămurim situaţia în cel mai scurt timp, undeva la începutul săptămânii viitoare. Lucrurile sunt extrem de simple şi bine reglementate. Când lumea nu întreabă, aşa cum aţi făcut dumneavoastră, apar speculaţii. Important este să se respecte legea.

Rep.: Domnul prefect Eugen Bola a declarat că în cazul navei Flaminia este o problemă. Dumneavostră ce ne declaraţi?

M.F.: Este neliniştea dânsului, problema este în Constanţa, eu înţeleg această preocupare şi este foarte corect să fie aşa. Ei s-au sfătuit cu noi şi le-am explicat care sunt cele două variante şi atunci pregătesc local cele două variante. Este firesc să fie aşa. Procedura pe care o vom încheia cu autoritatea germană ne va spune ce se va întâmpla cu surplusul de deşeuri. S-ar putea ca o parte din cantitatea de deşeuri să plece în Germania, iar o parte să fie prelucrată aici, în România. Regulamentul permite astfel de combinaţii şi evident că soluţia trebuie să fie cea mai puţin dăunătoare pentru mediu.

Rep.: Ce alte tipuri de deşeuri mai există la bordul navei Flaminia, exceptând carnea de pasăre, mâlul şi deşeurile metalice?

M.F.: Discutăm după o dezbatere publică furtunoasă, dar cu excepţia resturilor de carne de pui, celelalte deşeuri ar fi total neutre. Din câte reţin, în unele containere a fost mobilă, după incendiu bănuiesc că nu mai există. Mai erau doze de aluminiu de la băuturi răcoritoare, chestii inerte.

Rep.: Oamenii sunt speriaţi de faptul că la bordul navei Flaminia există deşeuri periculoase. Ce mesaj le transmiteţi acestora?

M.F.: Nu avem nici o problemă, vă spun de acum. Lucrurile se vor mişca cât se poate de repede, pentru a se rezolva totul cât se poate de corect şi legal. Oamenii nu au de ce să fie îngrijoraţi, noi ştim situaţia de acolo. Există un singur container cu deşeuri de genul acesta (carne-n.r.), o marfă alterată. S-au luat măsurile necesare pentru a nu exista vreun incident de mediu. Celelalte containere, care conţin astfel de deşeuri, sunt ermetic închise, nu reprezintă o problemă. Cu domnul prefect din Constanţa există un dialog permanent, ne informăm reciproc pe acest subiect şi mi-a spus că au fost luate măsuri pentru etanşeizare, să nu fie nici un fel de problemă. Noi avem o notificare cu o cantitate, un conţinut, dar am găsit diferenţe şi atunci este normal să corespondăm cu autoritatea din Germania.

Alexandra VASILE

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108