REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.6° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
11.6° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

Palaz, la bilanţul ISU: "Primăriile trebuie să înţeleagă că nu pasăm motanul când le solicităm ajutorul"

Palaz, la bilanţul ISU: "Primăriile trebuie să înţeleagă că nu pasăm motanul când le solicităm ajutorul"

Replica API 26 ianuarie 2012 | 00:00 229

Întrucât solicitările venite din partea societăţii civile şi a populaţiei în special, sunt numeroase şi diversificate, plecând de la intervenţii pentru stingerea incendiilor, salvarea persoanelor din spaţii ostile vieţii, acordarea primului ajutor medical şi până la protejarea mediului în situaţii de poluare accidentală, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă "Dobrogea" al judeţului Constanţa este perceput de populaţie ca fiind o structură specializată, aflată permanent în misiune şi în slujba cetăţeanului. Acestea fiind spuse, în urma unei şedinţe organizate în cadrul Prefecturii Constanţa, Sala "Remus Opreanu", reprezentanţii ISU au prezentat evaluarea activităţii pe anul 2011, eveniment la care a luat parte şi prefectul Constanţei, Claudiu-Iorga Palaz.

În perioada supusă analizei, exercitarea autorităţii de stat în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă s-a realizat prin activităţile specifice de avizare, autorizare, informare preventivă, control şi asistenţă tehnică de specialitate, audit de supraveghere a persoanelor fizice şi juridice atestate, coordonarea organizării şi a pregătirii serviciilor private/voluntare pentru situaţii de urgenţă şi a populaţiei, stabilirea răspunderii juridice şi sancţionarea persoanelor vinovate de încălcarea prevederilor actelor normative în vigoare. În baza ordinului Instituţiei Prefectului-judeţul-Constanţa privind înfiinţarea Colectivului de Analiză Tehnică şi a Comitetului Special Constituit din cadrul Agenţiei de Protecţia Mediului Constanţa, cadrele desemnate în aceste colective au analizat peste 900 de documentaţii privind emiterea acordurilor de mediu şi au participat la 6 şedinţe de Dezbatere Publică. Un aspect important al activităţii îl constituie faptul că pe timpul controalelor au fost soluţionate un număr de 2.186 deficienţe dintr-un număr de 6.550 constatate, respectiv 33,37%. Dintre deficienţele nesoluţionate, au fost sancţionate un număr de 1.486 (pondere 34%, faţă de media pe ţară de 41%). Ponderea cea mai mare dintre aceste deficienţe o reprezintă cele din domeniul prevenirii incendiilor. De asemenea, un efort deosebit l-au reprezentat controalele desfăşurate la magazinele care comercializau produse etnobotanice, majoritatea controalelor fiind efectuate pe timp de noapte, dar şi cele efectuate pe timpul sezonului estival, în comun cu Garda Naţională de Mediu-Comisariatul Judeţean Constanţa, la mai mulţi operatori din turism. În anul 2011, au fost executate un total de 1395 de acţiuni de control, în urma cărora s-au aplicat 1061 avertismente şi 320 de amenzi în cuantum de 696,1 mii lei. După cum ne arată cifrele, procentul de participare la programul de instruire în anul 2011 este de 100% numai la inspectorii de protecţie civilă, la primari fiind de 52%, la viceprimari de 44%, iar la secretari de 50%. În ceea ce priveşte organizarea, pregătirea şi coordonarea activităţilor de intervenţie de la subunităţile inspectoratului, Centrul Operaţional Judeţean prin compartimentele din subordine, a desfăşurat activităţi concretizate, în principal, în gestionarea a 21.902 apeluri de urgenţă primite prin Sistemul de Apel Unic de Urgenţă 112; monitorizarea a 2.163 transporturi conţinând după caz deşeuri periculoase, valori de tezaur, armament şi muniţie, clor şi 16 transporturi de combustibil nuclear, gestionarea măsurilor de prevenire a apariţiei febrei aftoase pe teritoriul judeţului Constanţa (aplicarea măsurilor a încetat la data de 30.09.2011); organizarea, pregătirea şi desfăşurarea şedinţelor semestriale ale Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă precum şi a instructajelor semestriale cu membrii C.J.S.U. pe linia managementului situaţiilor de urgenţă; înştiinţarea şi avertizarea localităţilor prin sistemele de telecomunincaţii teritoriale privind iminenţa producerii unor fenomene meteorologice şi hidrologice, 79 la număr. Cu toate eforturile depuse pe linie preventivă, pe parcursul anului 2011 echipajele de intervenţie au acţionat la 10.644 de evenimente, în medie 29,16 de evenimente/zi, comparativ cu anul 2010 în care au fost 8.399 de evenimente, în medie 25,15 de evenimente/zi şi anul 2009 în care au fost 6.054 evenimente, în medie 16,59 de evenimente/zi, în special ca urmare a creşterii solicitărilor de răspuns pentru prim ajutor medical calificat. Pentru anul 2011, numeric acestea se prezintă astfel: 8.939 solicitări de asistenţă medicală de urgenţă şi descarcerare (reprezentând o pondere de 83,98%) la care au intervenit modulule de descarcerare şi ambulanţele inspectoratului şi 1.705 evenimente la care au intervenit autospecialele şi utilajele de stingere (reprezentând o pondere de 16,02%) aparţinând atât inspectoratului cât şi serviciilor voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, cetăţeni sau personal de pe locul de muncă. La nivelul judeţului Constanţa, sunt înfiinţate un număr de 70 servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă, dintre acestea doar 9 sunt de categoria a IV-a, adică sunt dotate cu autospeciale pentru stingerea incendiilor, si numai sunt 8 în stare de funcţionare. Este vorba de localităţile: Ostrov, Oltina, Băneasa, Adamclisi, Cobadin, Topraisar, Limanu, Eforie, Corbu şi Istria, ultimele două folosind în comun o autospecială achiziţionată cu fonduri europene. Din totalul de 1.705 intervenţii, la 1.612 de intervenţii au acţionat serviciile profesioniste independent sau în cooperare cu serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă iar la 93 intervenţii (43 incendii şi 50 arderi necontrolate) au intervenit numai serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă. În anul 2011 a fost nevoie de intervenţia forţelor de urgenţă profesioniste pentru salvarea pe timpul intervenţiilor a 76 persoane (68 adulţi şi 8 copii) iar în cazuri de urgenţă au fost asistate de S.M.U.R.D. un număr de 9.300 persoane (8.571 adulţi şi 729 copii). A fost apreciată o valoarea estimată a pagubelor de 2.681.748 lei şi bunuri salvate în valoare de aproximativ 174.114.703 lei. Din cele 1.705 acţiuni, 1.109 (65,04 %) s-au desfăşurat în mediul urban, iar 596 (34,96 %) în mediul rural în timp ce în anul 2010 din totalul celor 1.090 evenimente din zona de competenţă a inspectoratului, 810 (cu o pondere de 74,31%) au avut loc în mediul urban şi 280 (având o pondere de 25,69%) în mediul rural. Din graficul prezentat se observă o creştere considerabilă a intervenţiilor echipajelor SMURD în anul 2011 faţă de anii 2010 şi 2009. Mai exact, echipajele S.M.U.R.D. au acordat asistenţă medicală de urgenţă în anul 2011 la 8.939 cazuri (în medie 24,49 pe zi), în anul 2010 la 8.013 cazuri (în medie 21,95 pe zi) iar în anul 2009 la 4.900 cazuri (în medie 13,42 pe zi). Cele mai frecvente intervenţii au fost la traumatisme urmate de afecţiuni medicale. Principalul motivul al solicitării echipajelor SMURD a fost căderea de la acelaşi nivel/înălţime urmat de persoane inconştiente sau cu stare de conştienţă alterată. Pe parcursul anului 2011, echipa pirotehnică a executat 37 de misiuni de asanare a terenurilor de muniţia rămasă neexplodată dar nu s-au executat încă şedinţe de distrugere a muniţiei asanate. Statistic, elementele de muniţie asanate pe raza judeţului Constanţa se identifică prin 37 buc. de proiectile de artilerie de calibre diferite, 12 buc. grenade de mână defensive şi 513 buc. de cartuşe de diferite calibre şi alte elemente de muniţie. Din existentul de mijloace auto-moto, 50% au durata normată de exploatare depăşită, prezentând o stare de uzură fizică şi morală avansată, ceea ce impune unităţii eforturi materiale şi financiare deosebite pentru repararea, întreţinerea şi exploatarea acestora. Gradul de înzestrare cu tehnică de intervenţie din grupa "munca operativă" este de 58,68%, fiind de evidenţiat înzestrarea cu autospeciale de stins incendii - 65,33% (necesar - 75; existent -49; deficit -26), dintre care doar 2 autospeciale regăsindu-se cu o vechime între 5-10 ani, iar celelalte 47 având câţiva zeci de ani. În luna decembrie s-au primit şi două ambulanţe: una tip B şi o alta tip C. Dificultăţile privind starea tehnică şi de întreţinere a mijloacelor auto din înzestrare se datorează şi faptului că autovehiculele au un rulaj foarte ridicat, astfel, regăsindu-se 11 autospeciale care au peste 100.000 Km echivalenţi (25 % din numărul lor) şi chiar 2 autospeciale care au peste 250.000 Km. Până la această dată unitatea nu a primit nicio autospecială finanţată prin Programul Operational Regional 2007-2013. Evenimentul a fost susţinut de maior Ioan Ioniţă Sîrb, împuternicit inspector şef al ISU Dobrogea. "Îmi face o deosebită plăcere să mă aflu alături de dumneavostră şi sper ca viitoarea nostră colaborare să fie din ce în ce mai bună. Sper ca anul acesta să nu ne confruntăm cu situaţii de urgenţă deosebite şi să reuşim să le gestionăm cum trebuie", a declarat maior Ioan Ioniţă Sîrb. În încheierea şedinţei, prefectul Claudiu Palaz a ţinut să menţioneze nişte aspecte legate de activitatea ISU Doborgea de până acum. "Cred că situaţiile de urgenţă nu merită doar atenţia Inspectoratului. Am avut discuţii după evenimentele de sâmbătă şi nu pot spune că au fost chiar pe gustul meu deoarece Instituţiile Statului nu au "percutat" aşa cum ar fi trebuit, dar într-un final le-am pliat. În acest sens mă refer la Consiliul Judeţean şi la cum a fost gestionată situaţia de către acesta. Problema se pune în felul următor, nu trebuie să mergem pe principiul că dacă nu-i al nostru domeniul, sau nu e de competenţa noastră în condiţiile în care sunt probleme de care depind vieţile oamenilor sau bunul mers al judeţului, nu intervenim. Faptul că domnul inspector şef al ISU face apel la primari şi le spune: vedeţi că aveţi maşini în zona x, rămase în zăpadă, nu îi sună pentru a le transfera responsabilitatea, ci doar pentru o mână de ajutor. Una este să plece echipaj de la Constanţa şi alta este să se acţioneze direct de la faţa locului. Să nu uităm că aceste comandamente locale sunt ca un puzzle în tot comandamentul judeţean. Deci, să nu se înţeleagă că noi, de la judeţ, pasăm motanul. Departe de noi acest gând. În ceea ce priveşte Electrica, voi face săptămâna aceasta nişte demersuri pentru a vedea care este situaţia şi dacă banii au fost investiţi corespunzător pentru consolidarea reţelei. Pentru cei de la ISU îi îndemn să fie profesionişti şi să nu ne mai întâlnim cu problemele pe care le-am întâmpinat în trecut, sun vechea conducere. Punctul de lucru de la Tuzla îl voi muta pentru că este inuman ca un pompier să stea într-o baracă de metal şi să îngheţe de frig, asta în condiţiile în care alte localităţi ar da orice pentru a avea un astfel de punct de lucru", a declarat prefectul. De asemenea, Paula Anghel, purtătoarea de cuvânt ISU Dobrogea, a afirmat că anul 2011 a fost unul greu din cauza mai multor aspecte, al uzurii maşinilor, cazurilor solicitante, impedimente care au fost, totuşi, gestionate într-un mod corect.

Liliana CHIRU

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108