REPLICA ONLINE CONSTANTA

11.8° Constanța Vin., 26 Apr. 2024
Anul XX Nr. 6711
11.8° Constanța Vineri, 26 Aprilie 2024 Anul XX Nr. 6711
 

România a căzut de pe locul 10 pe 20 la capitolul furnizare de personal navigant

România a căzut de pe locul 10 pe 20 la capitolul furnizare de personal navigant

Replica API 30 iunie 2011 | 00:00 138

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor:

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor:

Problemele navigatorilor au existat dintotdeauna. Despre acestea, criză, piraterie şi alte subiecte care ţin de activitatea marinarilor ne-a vorbit liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.

Reporter: Domnule Mihălcioiu, care sunt problemele cu care se confruntă la ora actuală marinarii români?

Adrian Mihălcioiu: În prezent, avem mulţi tineri care termină facultatea şi foarte puţini care şi reuşesc să-şi facă stagiul de pregătire. Sunt aproape 1.800 de tineri care ies de pe băncile şcolii, iar locurile de muncă oferite sunt mult prea puţine. În plus, mai există problema celor care nu-şi găsesc un loc de muncă. Este vorba despre cei care au ieşit pe mare o viaţă întreagă şi care nu mai au unde să se ducă acum. Pentru cei de peste 50 de ani statul român nu face nimic. Pentru că ei trebuie să iasă la pensie abia la 65 de ani, sunt nevoiţi să se reprofileze. Este clar că după o anumită vârstă, doar ofiţerii superiori, comandanţii şi şefii mecanici mai reuşesc să iasă pe mare.

Rep.: Cum s-a simţit criza pentru marinarii români?

A.M.: Noi am resimţit din plin această criză. În ultimii ani, am pierdut aproape 4.000 locuri de muncă pe navele armatorilor italieni şi încă vreo câteva sute la francezi şi alte 2.000-3.000 în alte state ale lumii. Este clar că criza încă nu a trecut, iar condiţiile de angajare nu s-au îmbunătăţit. În urmă cu câţiva ani, România era a zecea ţară care furniza personal navigant, acum suntem pe locul 15-20. Ţara noastră are resurse în ceea ce priveşte furnizarea de personal navigant. Ba chiar, avem premizele formării profesionale foarte bune, dar nu avem unde să muncim pe nave comerciale.

Rep.: Se poate vorbi despre o decădere a firmelor de shipping?

A.M.: Din nefericire, abandonul navigatorilor şi falimentarea societăţilor de shipping se manifestă cu violenţă în ziua de azi. Navele sunt abandonate cu echipaj cu tot, iar oamenii rămân neplătiţi şi fără hrană. Acesta este şi motivul pentru care o mai bună informare înainte de a pleca în voiaj nu le-ar strica celor care ies pe mare.

Rep.: Care este rata şomajului în rândul navigatorilor?

A.M.: Trebuie să recunoaştem că sunt mulţi care nu-şi găsesc un loc de muncă pentru mult timp. Din păcate, meseria de navigator nu are echivalent pe uscat, aşa că trebuie să-şi găsească altceva de lucru, să se reprofileze.

Rep.: Se tot vorbeşte că marinarii nu sunt solidari unii cu alţii pe timpul voiajelor...

A.M.: Da, este adevărat. Se poate chiar discuta despre o învrăjbire a navigatorilor împotriva navigatorilor. Solidaritatea între români lipseşte cu desăvârşire. Oameni care trec prin momente grele nu-s deloc ajutaţi de colegii lor. Este un fenomen îngrijorător. În ultima vreme parcă s-au înmulţit aceste cazuri. Unii nu se gândesc niciodată că ar putea fi ei în anumite situaţii neplăcute. Pe mare trebuie să fie uniţi şi să se înţeleagă unii cu alţii.

Rep.: Sindicatul a soluţionat anul acesta cererile mai multor navigatori...

A.M.: Până acum s-au recuperat mai mult de 1,3 milioane de dolari şi asta în numai jumătate de an.

Rep.: Ce noutăţi aduce Convenţia Maritimă anul viitor?

A.M.: Am o veste proastă pentru armatori. Începând din 2012 va intra în vigoare Convenţia Maritimă Consolidată, lucru care va împiedica navigaţia navelor sub standard, pentru că ele nu vor mai avea un tratament preferenţial. Ele vor fi verificate de acum înainte la sânge. În loc de sancţiuni, sunt prevăzute retrageri de certificat şi staţionarea navei până se încadrează-n standarde sau, în schimb, vor staţiona ani de zile-n port.

Rep.: Ce ne puteţi spune despre fenomenul pirateriei?

A.M.: Pirateria este un fenomen care se dezvoltă foarte rapid. Totuşi, acum vorbim despre o piraterie modernă, în alţi termeni, care poate porni de la capturarea navelor pentru recompensă şi până la furturile din marfă. Cel mai grav este însă atunci când se ajunge la uciderea navigatorilor, pentru că s-au întâmplat şi astfel de cazuri. Noi credem că ar fi oportună democratizarea statului somalez şi de asemenea, o încercare de a instala acolo o conducere şi nişte legi, astfel încât poate fenomenul va dispărea cu timpul.

Rep.: Care este situaţia marinarilor români de pe nava MV Prince of Ocean?

A.M.: Acolo se află 14 marinari români, pe o navă pusă sub sechestru în Malaesia şi care ameninţă că vor părăsi nava din cauza faptului că nu şi-au mai primit salariile de trei luni de zile. Ei spun că vor abandona nava, ancorată la momentul actual într-un port malaesian din cauza banilor. MV Prince of Ocean este o navă cu pavilion Panama. Echipajul a fost românesc în totalitate. La început s-au aflat la bord 24 de persoane, dar zece sunt deja acasă. Ei au mai fost ajutaţi o dată de sindicatul nostru în iarnă, dar ne-aui ignorat sfaturile şi au rămas în continuare la bord. Acum, au mai rămas 14 pe navă. Au bani de încasat pe trei luni, iar armatorul e deja în faliment.

Mirabela PANFIL

notă: vezi înregistrarea video a interviului!

Precizări:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Google New Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?


COMENTARII

Puteti adauga un comentariu de maxim 1000 caractere

REPLICA

LOTO

6/49
182182191
5/49
251721402310
joker
8442812108